YK pyrkii määrittelemään köyhyyden uudelleen

12.2.2010

Maailman yhteiskunnallista tilannetta arvioivan selonteon on tuottanut YK:n taloudellisten ja sosiaalisten asiain osasto. Selonteon teemana on pohtia, mitä köyhyys todellisuudessa on. Köyhyys tulisi määritellä uudella tavalla.

"On aika miettiä uudelleen, miten me määrittelemme köyhyyden, kuinka arvioimme sitä ja miten puutumme siihen. Parantaaksemme tämän päivän ja tulevien sukupolvien elämää tarvitsemme uuden, kokonaisvaltaisen suunnitelman köyhyyden vähentämiseksi ja työpaikkojen lisäämiseksi", selonteossa sanotaan.

Selonteko esittää keskeisiä kysymyksiä köyhyyden määrittelystä:

- Köyhyys määritellään perinteisesti sillä, onko ihmisellä tarpeeksi rahaa, jotta hänen ei tarvitse nähdä nälkää. 1990-luvun alusta alkaen rahan ja ruoan määrät ovat kuitenkin menneet eri suuntiin: köyhien määrä on vähentynyt, mutta nälkää näkevien kasvanut. Miten tämä on mahdollista?

- Köyhyyden mittaaminen rahallisilla tuloilla voi olla harhaanjohtavaa. Ovatko ne, jotka elävät alle dollarilla päivässä, mutta saavat ilmaisen terveydenhuollon ja koulutuksen, köyhiä, vai ovatko ne köyhiä, jotka tienaavat yli dollarin päivässä, mutta eivät saa ilmaista koulutusta tai terveydenhuoltoa?

Koko englanninkielinen selonteko on luettavissa täällä.