YK-liittojen maailmanliitto juhlii 60-vuotista taivaltaan 2.8.

Elokuun toisena päivänä YK-liittojen maailmanliitto WFUNA (World Federation of United Nations Associations) juhlii 60-vuotista taivaltaan YK:n alaisena liikkeenä. Liitto edustaa kymmeniä tuhansia ihmisiä, erilaisia poliittisia mielipiteitä, uskontoja ja kulttuureita ympäri maailman. Nämä ihmiset ovat yhtä mieltä siitä, että YK on viime vuosisadan tärkein perintö, joka muokkaa globaalia politiikkaa 21. vuosisadalla.

Yhdistyneet Kansakunnat perustettiin Yhdysvaltojen johdolla vuonna 1945. Siitä lähtien YK on ollut luomassa maailmaa, jossa jäsenvaltiot yhdessä päättävät suhteitaan säätelevistä periaatteista, laeista ja arvoista.

Vuonna 1948 annettu YK:n ihmisoikeuksien julistus on muodostunut tärkeäksi vaikuttamisen välineeksi YK:lle. Sen yksi keskeisistä käsitteistä, ihmisten itsemääräämisoikeus, on muuttanut maailman. Ihmiset Afrikassa, Aasiassa, Euroopassa, Latinalaisessa Amerikassa ja Karibialla alkoivat vaatia itsenäisyyttä siirtomaahallitsijoiltaan, ja muodostivat yli 140 jäsenmaata YK:lle. Tänään siirtomaahallinto on historiaa, ja globaali organisaatio takaa äänen kaikille jäsenvaltioilleen.

YK:n huippukokouksessa 2005 hallitukset hyväksyivät uudet periaatteet, joiden mukaan valtioiden suvereniteetti ei enää ole tinkimätön oikeutus. Valtion vastuulla on suojella kansalaisiaan kansanmurhilta, etnisiltä puhdistuksilta, sotarikoksilta ja rikoksilta ihmisyyttä vastaan. Rauhan, turvallisuuden, kehityksen ja ihmisoikeuksien tunnustettiin olevan riippuvaisia toisistaan ja muodostavan perustan kansainväliselle yhteistyölle.

Siirtomaahallintojen lakkauttaminen ja YK:n fasilitoima valtioiden kansallisen suvereniteetin määrittely ovat muokanneet globalisaation poliittisia ulottuvuuksia 2000-luvulla. Hallitusten toimiin vaikuttavat yhä enemmän tapahtumat, jotka ylittävät valtioiden rajat ja jotka vaativat yhteistyötä monien ei-valtiollisten tahojen kanssa. YK on jatkuvassa muutostilassa pysyäkseen ajan tasalla ja mukautuakseen näihin tilanteisiin.

Maailman ihmiset tarvitsevat YK:ta, ja YK tarvitsee heidän tukeaan. Muuttuvissa olosuhteissa, niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina YK-liittojen maailmanliitto on ollut uskollinen YK:n ideaaleille. Olemme jatkossakin sitoutuneita tukemaan YK:ta sen toimiessa oikeudenmukaisuuden ja rauhan hyväksi 21. vuosisadalla.

WFUNA:n tiedote