YK-liitto Suomi Areenassa: YK:ssa vaikuttaminen on Suomen etu

Suomen YK-liiton ohjelmassa Suomi Areenalla puhuttiin Suomen ja YK:n roolista muuttuvassa maailmassa, jossa suurten maiden vastakkainasettelu kasvaa, ruoka- ja energiakriisi leviää ja kehittyvien maiden velkarakenne on kestämätön.

Panelistit istuvat lavalla, taustakuvassa Sauli Niinistö kättelee YK:n pääsihteriä

YK:n ystävät -verkoston puheenjohtaja Helena Rannan mielestä on erityisen tärkeää, että maailman myllerryksen keskellä suomalaiset pitävät kiinni oikeusvaltiosta, joka kunnioittaa kansalaistensa ihmisoikeuksia ja suojelee niitä. ”Koitetaan viedä sitä vähän ulkomaillekin”, pohti Ranta.

Keskustelijoiden mukaan Suomi pystyy ajamaan itselleen tärkeitä asioita sekä EU:n, Naton että YK:n kautta. ”YK:n sääntöpohjainen järjestelmä on pienten maiden turva”, painotti Maailman ilmatieteen järjestön pääsihteeri Petteri Taalas.

Ulkoministeriön yksikönpäällikkö Ramses Malatyn mukaan kansainväliset sopimukset ovat meille suomalaisille kullanarvoisia. Sopimusten solmimisen edellytys on se, että lähes 200 maata kokoontuu yhteen YK:ssa ja löytää yhteisen kannan. Yksi esimerkki on joulukuussa Montrealissa solmittu sopimus, jonka mukaan maa- ja merialueista suojellaan 20-30 prosenttia."Se on Suomen ja suomalaisten etu”, sanoi Malaty.

Suomen uudessa hallitusohjelmassa painottuvat erityisesti EU ja Nato, mutta Suomen YK-liiton toiminnanjohtaja Helena Laukko muistuttaa, että näiden kautta Suomen verkostot kattavat vain 32 maata verrattuna YK:n kautta saavutettavaan 193 maan verkostoon. ”YK:ssa on mukana paljon niitä maita, joilla on vaikuttavuutta rajat ylittäviin ongelmiin, kuten ilmastoon ja kyberturvallisuuteen”, sanoi Laukko.

Petteri Taalaksen mukaan uudistuvassa YK:ssa on hyvä, että Suomi miettii, missä vaikutusta saadaan aikaiseksi. Suomi voi jakaa omaa osaamistaan erityisesti metsä-, ilmasto- ja koulutusasioista sekä vaikuttaa naisten asemaan.

”On näyttöä siitä, että meille keskeiset asiat vaikuttavat ja tuovat tuloksia”, painotti Malaty.

Katso keskustelu MTV:n Katsomossa: Suomi ja YK - Miten vaikutamme maailmalla?