YK-liitto ja Suomen UNICEF: Nuoret avainasemassa köyhyyden ja eriarvoisuuden vähentämisessä

TIEDOTE kansainvälisenä YK:n päivänä 24.10.

Yhdistyneet kansakunnat perustettiin 65 vuotta sitten edistämään kansainvälistä rauhaa ja turvallisuutta, oikeudenmukaisuutta ja ihmisoikeuksia. Suomen YK-liitto ja Suomen UNICEF muistuttavat tänään, kansainvälisenä YK:n päivänä, että nämä tavoitteet ovat edelleen ajankohtaisia. Jatkossa on kuitenkin panostettava huomattavasti enemmän lasten ja nuorten hyvinvointiin, jotta maailman taloudellinen ja sosiaalinen kehitys ei pysähtyisi.

Maailmantalouden lama on kohdistunut pahiten lapsiin ja nuoriin. Näin kävi jo edellisen laman aikana, ja tätä vanhaakin laskua maksetaan yhä.

Maailman väestöstä jo yli puolet on iältään alle 30-vuotiaita. Lasten ja nuorten kohtalo määritteleekin pitkälti kansainvälisen rauhan ja globaalin kehityksen tulevaisuuden. Nuoria koetteleva työttömyys ja sen myötä syrjäytymisen uhka ovat jo nyt todellisuutta eri puolilla maailmaa - Suomessakin. Viime vuoden lopussa maailmassa oli yhteensä 81 miljoonaa työtöntä 15-24-vuotiasta, mikä on enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Lisäksi valtaosa maailman työttömistä nuorista elää maissa, joissa sosiaaliturva on puutteellinen tai olematon, mikä tarkoittaa sitä, että nuori joutuu usein elämään äärimmäisessä köyhyydessä. Köyhyys, eriarvoisuus ja syrjäytyminen ovat myös vakava turvallisuusuhka.

Ilman toivoa paremmasta, lasten ja nuorten ei voida odottaa ratkaisevan globaaleja ongelmiamme tulevaisuudessa - esimerkiksi koulutus- ja kehityskysymyksiä, työttömyyttä sekä ilmastonmuutosta, puhumattakaan konfliktien rauhanomaisesta ratkaisemisesta.

Ellei sukupolvelta toiselle periytyvään äärimmäiseen köyhyyteen ja eriarvoisuuteen kyetä puuttumaan, eriarvoisuus jatkaa syvenemistään ja talouskriisin jälkeen myönteiseksi kääntynyt kehitys uhkaa vesittyä. Lasten ja nuorten äänien onkin kuuluttava päätöksenteossa ja heidän osallistumistaan päätöksenteon eri tasoilla on vahvistettava, sillä paikallisen osallistumisen tukeminen on erinomainen tapa edistää globaalia kehitystä ja rakentaa maailmanrauhaa.

Lisätietoja:
Helena Laukko