Koronavirus on juuri nyt saavuttamassa kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevia ihmisiä. Köyhyyden, kriisien ja katastrofien keskellä on jo valmiiksi pulaa puhtaasta vedestä, saippuasta ja terveydenhuollosta.

Auta heikoimmassa asemassa olevia ja tue YK:ta pandemian pysäyttämisessä!

Lahjoita »

YK-liiton verkkosivujen kävijät: Taustoittavat artikkelit ja YK-työpaikat kiinnostavat

Loppuunmyyty Marimekon YK:n sininen olkalaukku

YK-liitto toteutti verkkosivujensa kävijöille toukokuun aikana kyselyn, jota liitto hyödyntää tulevan verkkosivu-uudistuksensa yhteydessä. Lyhyeen kyselyyn vastasi määräaikaan mennessä 95 kävijää. Heistä valtaosa osallistui myös kyselyn yhteydessä järjestettyyn arvontaan, jossa vastanneiden kesken arvottiin Marimekon YK:n logolla varustettu olkalaukku.

Kyselyn tulokset osoittavat, että noin kolmannes YK-liiton sivuilla vierailevista etsii sivuilta taustoittavia asiantuntija-artikkeleita YK-teemoista, kuten ihmisoikeuksista ja kehitysyhteistyöstä. Tätä sisältöä sivuilta löytyykin runsaasti, minkä lisäksi YK-järjestelmää koskeva taustatieto on kerätty kootusti osoitteeseen YK.fi, jota YK-liitto niin ikään ylläpitää. Reilu neljännes (26%) vastaajista (n=95) ilmoitti lisäksi etsivänsä YK-liiton sivuilta tietoa YK-järjestöissä avoinna olevista työ- ja harjoittelupaikoista. Näitä ilmoituksia YK-liiton sivuilla julkaistaankin säännöllisesti.

YK:ta käsitteleviä uutisia etsii niinikään reilu neljännes (26%), mutta myös Suomen toiminta YK:ssa kiinnostaa (21%). YK-liiton tuottamia maksuttomia oppimateriaaleja hakee hieman alle viidennes kävijöistä, samoin yleistä tietoa YK-järjestelmän toiminnasta. Oppimateriaalit ja tehtäväideat on koottu YK-liiton sivujen Koulutus-osion alle, mutta taustoittava tieto YK-järjestelmästä löytyy ainakin toistaiseksi pääosin YK-liiton ylläpitämän osoitteen YK.fi takaa.

Käyttö helppoa ja tieto luotettavaa

Valtaosa (70%) YK-liiton verkkosivuilla vierailleista ja kyselyyn vastanneista kokee, että YK-liiton verkkosivujen käytön helppous on tasoltaan ’hyvää’ (asteikko: erittäin heikko, heikko, EOS, hyvä, erittäin hyvä). Samoin tiedon löydettävyys on hieman yli 70 prosentin mielestä 'hyvä'. YK-liiton sivuilla olevaa tietoa pidetään yleisesti ottaen luotettavana, sillä reilu puolet vastaajista (51%) piti sivuilla olevan tiedon luotettavuutta hyvänä ja peräti 38% erittäin hyvänä.

Tärkeimpinä sisältötyyppeinä pidetään uutisia ja tiedotteita (19%), vaikuttamistyöhön liittyviä asioita (19%) ja asiantuntija-artikkeleita YK-järjestelmän toimintaan liittyen (16%). Vain prosentti vastaajista kuitenkaan koki, että mahdollisuus liittyä YK-liiton henkilöjäseneksi tai ostaa YK-liiton kannatustuotteita verkossa ovat sivuston tärkeintä sisältöä.

Yleisarvosanaksi YK-liiton nykyisille sivuilla verkkosivukyselyyn vastanneet antoivat reilut kolme tähteä viidestä (painotettu keskiarvo 3,75). Suurin osuus (41%) vastaajista ilmoitti olevansa 35-50-vuotias ja vierailevansa YK-liiton sivustolla YK- ja ihmisoikeusteemoista kiinnostuneena yksityishenkilönä (34%). Sivustolla vieraili kuitenkin paljon myös YK-aiheista kiinnostuneita nuoria ja opiskelijoita (17%) sekä opettajia tai opettajaksi opiskelevia (12%).

Kyseen vastanneiden kesken arvottu Marimekon YK:n sininen olkalaukku on myyty YK-liiton verkkokaupasta loppuun. Arvonnan voitto osui Henna Malilalle Seinäjoelle. Onnittelut!

Tutustu myös YK-liiton ylläpitämiin sivustoihin:

YK.fi - YK-järjestelmä yhdessä osoitteessa

Globalis.fi - maailman atlas verkossa