YK-liiton kestävää kehitystä käsittelevän podcast-sarjan toinen jakso on ilmestynyt.

Tässä jaksossa käsitellään fossiilisista polttoaineista irtautumista erityisesti öljyriippuvuuden näkökulmasta. Öljyllä on keskeinen asema teollisessa yhteiskunnassa. Meidän on kuitenkin päästävä eroon öljyriippuvuudesta pikaisesti, jotta pystymme torjumaan ilmastonmuutoksen uhat. Miten irtautuminen voidaan tehdä ja kenen vastuulla se on?

Keskustelemassa ovat T-Median kestävän tulevaisuuden johtaja, helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu ja ympäristöaktivisti Leo Stranius ja BIOS-tutkimusyksikön tutkija, FT, dosentti Tere Vadén. Haastattelijana toimii energia-alan moniottelija Tuomas Vanhanen.

Leo Stranius, Tuomas Vanhanen ja Tere Vadén
Leo Stranius, Tuomas Vanhanen ja Tere Vadén YK-liiton energiaa ja öljyriippuvuutta käsittelevän podcast-jakson nauhoituksessa. Kuva: Tuomas Finne.

Öljyn polttoa voidaan verrata teollisen yhteiskunnan ja globalisoituneen maailman verenkiertoon. Sen päälle on rakentunut nykyinen talousjärjestelmä ja se on valtava poliittisen vallankäytön väline.

Öljyriippuvuus määrittää vahvasti myös sitä, miten ajattelemme, mitä olemme oppineet pitämään mahdollisena ja mitä odotamme elämältämme.

Meidän on päästävä öljyriippuvuudesta eroon pikaisesti, jotta pystymme torjumaan ilmastonmuutoksen uhat. Miten irtautuminen voidaan tehdä ja kenen vastuulla se on?

Katso video pocastin nauhoituksen kulisseista.

Kuuntele koko podcast-jakso.