YK- ja ihmisoikeusjärjestöt esiintyivät Helsingissä

Toukokuun viimeisenä viikonloppuna järjestetty Maailma Kylässä -tapahtuma keräsi arviolta 60 000 kävijää. Suomen YK-liitto esiintyi festivaalilla Afganistan -teemalla. Seuraavan viiden vuoden aikana Suomen YK-liitto seuraa Afganistanin kehitystä ja vuosituhattavoitteiden toteutumista. Maailma kylässä -festivaalilla suomalaisille tarjoutui mahdollisuus tutustua afganistanilaiseen ruokaan, kulttuuriin ja ihmisiin.

Ariana-kahvilassa oli tarjolla afganistanilaisia herkkuja: bolaneita, sambosoja, ruteja, nan-leipää, kerimloleja, baglavaa ja Haft Meva pähkinämehua.
Kuva: Tiina Salmio/YK-liitto.

WIDER:n Adam Swallow kertomassa ihmisille: Miksi nakki maksaa 99,99 euroa? Mukana kampanjassa olivat Suomen YK-liitto, UNDP ja WIDER. Kuva: Tiina Salmio/YK-liitto.

YK- ja ihmisoikeusteltassa mukana olevat järjestöt esittelivät työtänsä toiminnan kautta. Rautatientorille avattiin viikonlopuksi nakkikioski, jossa Hot Dogeja myytiin 99,99 euron hintaan. Hinnalla haluttiin kuvata sitä, miltä tuntuu elää alle dollarilla päivässä. Hot Dogin hinta oli laskettu siten, että se oli suhteutettu päivän makkaran hintaan ja suomalaisten keskituloon. Vaikka itse kuumia koiria ei kaupaksi saatukaan, kiinnitti kampanja hyvin suomalaisten mielenkiinnon.

YK- ja ihmisoikeusteltassa tarjoutui mahdollisuus elämyksellisten hetkien kokemiseen. UNHCR ja Suomen Pakolaisapu tarjosivat kaikille kiinnostuneille mahdollisuuden kokea, miltä tuntuu rekisteröityä pakolaisleirille. Rekisteröityneille annettiin kortti, johon tuli hakea merkintä eri YK -toimijoiden pisteistä. Tehtävänä oli muun muassa äänestäminen UNDP:n visaiseen kysymykseen:

Darin kielellä painetun vaalilipukkeen sisältö näyttäytyi useimmille äänestäjille yhtä käsittämättömänä kuin valtaosalle afganistanilaisista; maan aikuisväestöstä vain kolmannes osaa lukea. Kysymyksen tulkintaa oli kuitenkin helpotettu symbolein ja sen sisältö paljastui paljon keskustelua herättäneeseen teemaan liittyväksi: "Pitäisikö Suomen nostaa kehitysapunsa YK:n suositustasolle 0,7 prosenttiin bruttokansantulosta?" Äänestyksen tuloksesta ei jäänyt epäselvyyttä; "kyllä" -vastaus keräsi festivaalikävijöiltä 96 prosentin murskavoiton.

Presidentti Tarja Halonen ja hänen puolisonsa Pentti Arajärvi
rekisteröityvät pakolaisiksi lauantai-aamupäivänä.

Suomen Rauhanturvaajaliiton edustajat kertoivat kokemuksistaan maailmalla.
Kuva: Tiina Salmio/YK-liitto.

Kaikille kierrokseen osallistuneille tarjottiin Maailman elintarvikeohjelma WFP:n jakama pakolaislounas. Lounaaksi jaettiin samoja energiakeksejä, joita tiputetaan hätätilanteiden alkuvaiheissa lentokoneista, kun tavallisia ruuanlaittovälineitä ei vielä ole käytössä. WFP:n pisteessä oli myös mahdollisuus tutustua Food Force -peliin ja tiputtaa itse virtuaalisesti ravinnepitoisia keksejä pakolaisleireille.

Kaksipäiväisen tapahtuman aikana pakolaiseksi rekisteröityi peräti 320 ihmistä ja koko kierroksen läpikäyneitäkin oli lähes 200 henkilöä. Elämysmatkailun lisäksi Suomen Wushu Kungfu Seura esitti kungfua ja taijia.

Aurinkoista viikonloppua YK- ja ihmisoikeusteltassa viettivät: Suomen YK-liitto, Suomen Pakolaisapu, Suomen Unifem, Suomen Unicef, Suomen Rauhanturvaajaliitto, UNDP, UNHCR, WFP, WIDER, Demo, Katu, Kansalaisten Maailmannäyttämö, Rauhankasvatusinstituutti, Ihmisoikeusliitto ja SYKLI.