Ydinkokeen tehneelle Pohjois-Korealle raskaat sanktiot

YK:n turvallisuusneuvosto on eilisessä kokouksessaan New Yorkissa päättänyt yksimielisesti kiristää Pohjois-Korean sanktioita reaktiona maan helmikuiseen ydinkokeeseen. Turvallisuusneuvoston päätös 2094 vaikuttaa Pohjois-Korean kaupankäyntiin, pankki-alaan sekä virkamiesten ja aseteollisuuden firmojen matkustamiseen, ja on jatkoa vuodesta 2006 lähtien asetetuille sanktioille.

Asetut kaupankäynnin sanktiot lisäävät kiellettyjen tuontituotteiden listalle muun muassa kalliiden korujen ja urheiluautojen kaltaisia luksustavaroita sekä ase- ja ydinvoimateollisuuden tarvitsemia tuotteita. Ase- ja ydinvoimateollisuuteen kohdistuvat myös kansainväliset velvoitteet estää niihin liittyvät taloudelliset tukitoiminnot sekä tukkia sen kaikki mahdolliset rahoitusväylät. YK:n jäsenvaltioiden tulee myös tarkastaa kaikki Pohjois-Koreaan kulkeva epäilyttävä rahti.

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon kutsui turvallisuusneuvoston reaktiota "tehokkaaksi ja uskottavaksi" ja näki, että turvallisuusneuvoston viesti Pohjois-Korealle on se, että kansainvälinen yhteisö ei sulata maan ydinasepyrkimyksiä. Päätettyä linjaa tuki nopeasti jopa aikaisemmin sanktiopäätöksiin hitaasti liittynyt Kiina. Pohjois-Korealta vaaditaan sekä ydinsulkusopimuksesta (NPT) vetäytymisen peruuttamista että täydellistä ydinohjelmien ja ydinasepyrkimysten hylkäämistä.

Security Council tightens sanctions on DPR Korea in wake of latest nuclear blast (UN News

U.N. Security Council hits N. Korea with new sanctions (IPS News

USA:n YK-lähettiläs Susan Ricen tiedote turvallisuusneuvoston päätöksestä (US Mission to the United Nations)