WHO nosti koronavirusepidemia tason pandemiaksi

Maailman terveysjärjestö WHO nosti keskiviikkona 11.3. koronaviruksen aiheuttama COVID-19 epidemian tason pandemiaksi. Siksi on syytä ryhtyä kaikkiin mahdollisiin varotoimiin tartuntaketjujen rajaamiseksi. Peruutamme näin ollen kaikki YK-liitossa lähiviikoiksi suunnittellut yleisötapahtumat.

Maailman terveysjärjestö WHO nosti keskiviikkona 11.3. koronaviruksen aiheuttama COVID-19 epidemian tason pandemiaksi. Tämä ei tarkoita sitä, että tauti itsessään olisi muuttunut vaarallisemmaksi vaan sitä, että se on todistettavasti levinnyt maailmanlaajuiseksi ja sairastumisriski kasvaa merkittävästi. Siksi on syytä ryhtyä kaikkiin mahdollisiin varotoimiin tartuntaketjujen rajaamiseksi. Näin ollen myös YK-liitto peruuttaa kaikki lähiviikoiksi kaavaillut yleisötapahtumat.

WHO:n pääjohtajan Tedros Adhananon Ghebreyesusin mukaan kaikkien maiden pitää entisestään vahvistaa ennaltaehkäisyä, asianmukaista valmistautumista, julkisen terveydenhuollon kapasiteettia, poliittista johtajuutta ja sairastuneiden asianmukaista hoitoa. Hän korosti myös, että valtiot voivat vielä muuttaa pandemian suuntaa omilla toimillaan ja ohjeistuksillaan.

On entistä tärkeämpää, että sairastapaukset havaitaan ajoissa, testauksia jatketaan ja varmistetaan se, että vakavat tapaukset pystytään hoitamaan asianmukaisesta. Lisäksi pitää ohjeistaa kansalaiset toimimaan vastuullisesti ja välttämään taudin levittämistä mm. huolehtimalla käsien riittävästä pesusta ja hakeutumalla ajoissa hoitoon ja vapaaehtoisella eristäytymisellä, mikäli on syytä epäillä tartuntaa.

Maailmanlaajuisesti tapauksia on raportoitu tähän mennessä 118,000. Yli 90 prosenttia näistä tapauksista on havaittu Kiinassa, Italiassa, Etelä-Koreassa ja Iranissa. Kahdessa näistä (Kiinassa ja Etelä-Koreassa) tapausten määrä on jo laskusuunnassa. 81 maata ei ole vielä raportoinut lainkaan tapauksista. Suomessa tapauksia on tällä hetkellä todettu 104.

WHO korostaa solidaarisuuden merkitystä, sairastuneita ei tulisi syyllistää. Me olemme tässä kaikki yhdessä ja meidän on toimittava vastuullisesti itsemme ja läheistemme suojelemiseksi. Tästä syystä myös YK-liiton lähipäivien tapahtumat peruutetaan ja siirretään myöhempään ajankohtaan.

Lisätietoa kotimaan tilanteesta löytyy valtioneuvoston sivuilta www.valtioneuvosto.fi.

Lisätietoa kansainvälisestä tilanteesta löytyy WHOn sivuilta www.who.int.