WHO: Intia pääsemässä kokonaan eroon poliosta

13.1.2012

Maailman terveysjärjestö kertoo, että maailman toiseksi väkirikkain valtio Intia on hyvää vauhtia pääsemässä kokonaan eroon poliosta. Järjestön mukaan maassa ei rekisteröity viime vuoden aikana ainuttakaan uutta poliotapausta.

Mikäli tällä hetkellä Intiassa käsiteltävinä olevien testien tulokset polioviruksesta ovat negatiivisia, on Intia ensimmäistä kertaa historiansa aikana poliovapaa maa. Aikoinaan virus oli maassa yleinen.

"Intian menestys on kiistatta maan hienoin kansanterveydellinen saavutus ja toimii tilaisuutena edistää polion hävittämistä maailmalaajuisesti", sanoo WHO:n pääjohtaja Margaret Chan. "Polion hävittäminen Intiasta vaati luovuutta, sitkeyttä ja asiantuntijuutta - moni polion nujertamiseen tähdännyt innovaatio sai alkunsa Intian haasteista. Intiasta saatuja oppeja täytyy nyt soveltaa hätätoimenpiteisiin polion hävittämiseksi kaikkialta."

Intia on rokottanut vuosittain 170 miljoonaa alle 5-vuotiasta lasta poliota vastaan. Riskialueilla 70 miljoonaa pikkulasta on rokotettu peräti useampaan kertaa. Tähän on tarvittu noin kaksi miljardia dollaria. Intia onkin yksi maailman suurimmista polion vastaiseen taisteluun varoja lahjoittaneista maista.

Intian toimia polion nujertamiseksi kehuu myös YK:n lastenrahasto UNICEF.

"Intian saavutus on todiste siitä, että voimme hävittää polion jopa kaikkein haasteellisimmissa ympäristöissä. Itse asiassa se tarkoittaa ainoastaan sitä, että voimme voittaa tämän ilkeän taudin kohdistamalla toimenpiteemme näihin maihin", vahvistaa UNICEFin pääjohtaja Anthony Lake. "Meillä on keinot suojella kaikkia ihmisiä, erityisesti lapsia, tältä täysin ehkäistävissä olevalta taudilta - ja koska näin on, on meidän globaalisti saatettava loppuun polion lopulliseen hävittämiseen tähtäävä työ."

Huolimatta Intian mainittavasta edistyksestä, WHO varoittaa, että saavutetut tulokset voivat olla hauraita. Järjestö korostaa, että Intian on jatkossakin pysyttävä valppaana ja suojeltava kansalaisiaan määrätietoisesti viruksen rantautumiselta maahan ulkopuolelta.

Poliota esiintyy enää kolmessa maailman maassa: Pakistanissa, Afanistanissa ja Nigeriassa.

Kansainvälinen sivusto polion hävittämiseksi