WFP ottaa Nobelin vastaan torstaina - järjestön edustaja Meemi Taalas vieraana YK-liiton syyskokouksessa

YK-liiton syyskokouksessa kuultiin Nobelin rauhanpalkinnolla palkittavan Maailman ruokajärjestön edustajaa, suomalaista Meemi Taalasta. Kokouksessa valittiin myös uusia jäseniä YK-liiton hallitukseen.

Meemi Taalas ruutukaappaus syyskokouksesta
Meemi Taalas työskentelee WFP:n pääkonttorissa Roomassa. Hän vieraili YK-liiton syyskokouksessa. Kokous järjestettiin etänä.

YK-liiton syyskokouksen erityisvieraana oli Nobel-palkitun Maailman ruokajärjestön WFP:n edustaja Meemi Taalas. Tällä hetkellä Taalas vetää koko järjestöä koskeviä kehityshankkeita pääjohtaja David Beasleyn toimistossa Roomassa. "WFP on isoin humanitaarinen järjestö", kertoi Taalas.

Taalas aloitti YK-uransa 2000-luvun alussa Wienissä ydinasetestaamisen vastaisessa järjestössä. Ura jatkui New Yorkissa rauhanturvatöiden parissa. Nykyinen virka WFP:ssä alkoi viisi vuotta sitten.
Aluksi Taalas koordinoi maakohtaisten tulosraporttien sekä järjestön vuosiraportin tekemistä.

Taalaksella on työn alla kaksi suurta hanketta. Hän vetää järjestön maailmanlaajuista selvitystyötä, joka koskee seksuaalista häirintää. Hanke on syntynyt metoo-kampanjan pohjalta ja nyt WFP selvittää, miten järjestö voi puuttua kiusaamiseen sekä seksuaaliseen häirintään.

Seuraavaksi työn alla toinen ajankohtainen aihe: rasisminvastainen keskustelu. WFP:ssä on käynnissä koko järjestöä kattava keskustelu ja palautetta kerätään koko henkilöstöltä.

Koronapandemia pahentanut nälänhädän uhkaa

WFP on aiemmin tänä syksynä julkaissut yhdessä YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestön FAO:n kanssa raportin, joka julisti vakavan hälytystilan ja viestitti kriittisestä nälänhädän uhasta.

Raportin mukaan nälän suurimpia aiheuttajia ovat väkivaltaisuuksien lisääntyminen ja kiihtyminen, koronavirtuspandemian pahentamat taloudelliset kriisit, sään ääri-ilmiöt, ylirajaiset uhat kuten aavikkokulkusirkat ja humanitaarisen avustuksen perillepääsyn estyminen.

Suurimpina huolenaiheina ovat neljä riskikohdetta, joissa osa väestöstä on jo kriittisessä nälkätilanteessa.

WFP toimii kaikkiaan 83 maassa.Työntekijöitä on 19 000 ja suurin osa heistä työskentelee maatoimistoissa. Tällä hetkellä järjestöllä on käynnissä kuusi kriisioperaatiota Sahelissa, Kongossa, Kaakkois-Nigeriassa, Etelä-Sudanissa, Syyriassa ja Jemenissä. "Innostan kaikkia tutustumaan raportteihin ja katsomaan, mitä WFP saa aikaiseksi", kannusti Meemi Taalas.

Nobelin rauhanpalkinto torstaina

Maailman ruokajärjestö saa Nobelin rauhanpalkinnon torstaina. Koronaviruksen vuoksi juhlallisuudet ovat poikkeukselliset. Juhlaluentoa ja palkintoseremoniaa voi seurata You tuben kautta live-streamattuna torstaina 10.12.2020: luento kello 14 ja seremonia kello 17.30.

Lisäksi perjantaina lähetetään kello 16 Nobel Peace Prize Forum -keskustelu International Cooperation after COVID-19 - Multilateralism and Global Governance in the Wake of the Corona Pandemic.

Uusia jäseniä YK-liiton hallitukseen

Syyskokouksessa valittiin uusia jäseniä YK-liiton hallitukseen. Hallituksen puheenjohtajana jatkaa kansanedustaja Saara-Sofia Sirén.

Uudet hallituksen jäsenet 2021-2022 ovat:

Mari van den Berg Sosiaalidemokraattiset Opiskelijat

Tuuli Vuori Rauhanliitto

Pia Björkbacka SAK

Nicole Onnela Suomen YK nuoret

Esko Hakulinen Rauhanturvaajaliitto

Varajäsenet 2021-2022 ovat:

Sinituuli Suominen Demarinuoret

Alexandra Wegelius FSS

Jenni Arnkil OAJ

Heidi Annala FinMUN

Mikko Jalo Suomen Partiolaiset