Vuosi Ukrainan sodan alkamisesta

Sota on runnellut Ukrainaa ja vaikuttanut miljoonien ihmisten elämään. Kansainvälisesti sodan lopettamista vaativat YK:n päätöslauselmat saavat kuitenkin vahvaa maailmanlaajuista tukea ja pakotepolitiikalle löytyy laaja yhteisymmärrys.

Raunioita Ukrainassa
Sota on runnellut Ukrainaa. Kuva: Rauli Virtanen.

Sotilaslähteiden mukaan yli sata tuhatta ukrainalaista sotilasta on kuollut tai haavoittunut vaikeasti. Kymmeniä tuhansia ukrainalaisia siviilejä on saanut surmansa. Ukrainasta on lähtenyt 8 miljoonaa pakolaista samalla kun 5,3 miljoonaa ihmistä on maansisäisinä pakolaisina. Tällä hetkellä 40 prosenttia ukrainalaisista tarvitsee humanitaarista apua.

Venäjän pyrkimykset liittää laittomasti itseensä Ukrainan alueita ovat YK:n peruskirjan vastaisia ja loukkaavat Ukrainan suvereniteettia ja alueellista koskemattomuutta. Venäjän siviileihin ja siviilikohteisiin kohdistamat iskut ovat kansainvälisen oikeuden vastaisia. Miljoonat ukrainalaiset ovat jääneet ilman sähköä, vettä ja lämmitystä keskellä talvea jatkuvien siviilikohteisiin kohdennettujen tuhoisien iskujen vuoksi.

YK:n yleiskokouksen hätäistunnossa on tällä viikolla käsitelty Ukrainan tilannetta ja maassa tehtyjä ihmisoikeusrikkomuksia. Eilen äänestettiin uudesta päätöslauselmasta, jossa vaaditaan sodan lopettamista ja Venäjän vetäytymistä valtaamiltaan alueilta. Päätöslauselman puolesta äänesti 141 maata ja seitsemän vastaan. ”On siis olemassa laaja yhteisymmärrys siitä, että tarvitaan rauha ja neuvottelut sen saavuttamiseksi, mutta rauhan pitää olla sekä oikeudenmukainen että YK:n peruskirjan mukainen” sanoo YK-liiton toiminnanjohtaja Helena Laukko.

Ukrainan sodan aikana YK ja sen järjestöt ovat tehneet maassa rauhanrakennustyötä, auttaneet pakolaisia ja antaneet humanitaarista apua. Avustustyössä on mukana noin 20 eri YK:n järjestöä.

Toivoa antavat kansalaisten spontaani tuki ukrainalaisille, kansainvälisen yhteisön yhtenäisyys sekä suomalaisen etnojazzia soittavan yhtyeen Tuigun tänään julkaistava kappale Hope - Song for Ukraine, jonka avulla kerätään varoja YK:n tekemälle työlle sodan runtelemassa Ukrainassa. Keräyksen järjestää Suomen YK-liitto, jonka kautta varat ohjataan YK:n rauhanrakennustyöhön. ”Haluamme kannustaa kuulijat osallistumaan keräykseen Ukrainan puolesta tämän kappaleen myötä”, sanoo Tuigun kitaristi Juha Björninen.

Tuigu-yhtyeen jäsenet
Hope - Song for Ukraine -kappaleen on säveltänyt kitaristi Juha Björninen (vasemmalla kuvassa). Kuva: Robert Schürmann.

Kappaleen julkaisu ja keräys toteutetaan yhteistyössä Open Creative Housen kanssa. Open Creative House on luovien alojen keskittymä, joka yhdistää tekijät, yritykset ja organisaatiot rakentamalla luovien alojen siltoja digikulttuuriin ja globaaliin kasvuun.

Voit osallistua keräykseen kuuntelemalla kappaletta ja jakamalla sitä ystävillesi. Tuigu ohjaa suoratoistopalvelujen tuotot suoraan YK-liiton Ukraina-keräykseen. Lisäksi voit tukea YK:n työtä Ukrainassa tekemällä lahjoituksen MobilePayn kautta 41824 tai verkkosivuilla kauppa.ykliitto.fi/product/hope-for-ukraine. Keräyslupa RA/2021/142.

Kuuntele Tuigun kappale Spotifyissä ja YouTubessa.

Lisätietoa YK:n työstä Ukrainassa seuraavissa linkeissä:

Globaliksen konfliktiartikkeli

Suomen kansallinen julkilausuma Venäjän hyökkäyssodan vuosipäivänä

UNHCR: Vuotta myöhemmin: Pohjoismaiden ja Baltian maiden tuki on elintärkeää Ukrainan sisäisten pakolaisten auttamiseksi

UNRIC: The UN and the war in Ukraine: key information