Vuoden 2020 YK-nuorisodelegaatti on Yuri Birjulin

SUOMEN NUORISOALAN KATTOJÄRJESTÖ ALLIANSSI JA SUOMEN YK-LIITTO OVAT VALINNEET YURI BIRJULININ VUODEN 2020 YK-NUORISODELEGAATIKSI.

Birjulin, 24, on helsinkiläinen valtiotieteen kandidaatti. Hän opiskelee maailmanpolitiikan tutkimusta ja erikoistuen rauhan- ja konfliktintutkimukseen sekä sivuaineena kehitysmaatutkimukseen. Birjulinilla on työkokemusta mm. Suomen suurlähetystöstä Pretoriasta ja UNICEFin varainhankkijana. Hän on myös ollut vapaaehtoistyössä Keniassa.

Vuoden 2020 aikana hän edustaa nuoria YK:n yleiskokouksessa osana Suomen valtuuskuntaa ja osallistuu ajankohtaisiin YK-asioihin liittyviin koulutuksiin, edunvalvontaan ja tiedotukseen.

Vuoden 2020 YK-nuorisodelegaatti Yuri Birjulin

YK-nuorisodelegaattina Birjulin haluaa pitää esillä erityisesti rauhan edistämistä, mikä tukee hyvin meneillään olevaa prosessia kansallisen "Nuoret, rauha ja turvallisuus" -päätöslauselman 2250 toimintasuunnitelman laatimiseksi. Lisäksi hän haluaa vahvistaa vähemmistö- ja maahanmuuttajanuorten ääntä YK-prosesseissa.

“Rauha edistämisessä sekä Suomessa että maailmalla on keskeistä, että erilaisista vähemmistöryhmistä ja kulttuuritaustoista olevat ihmiset pääsisivät osallistumaan paremmin, jakamaan kokemuksiaan ja luomaan ylirajaisia suhteita. Pelkään kuitenkin, että monikulttuurisuus nähdään yhä enemmän uhkana eikä mahdollisuutena. Meille partiolaisille on tärkeää saada kaikki mukaan rakentamaan ystävyyttä yli rajojen, ja aion tehdä parhaani tämän tavoitteen eteen vuonna 2020. YK:n 75-juhlavuosi on myös erinomainen tilaisuus näyttää maailmalle, että Suomi on edelläkävijä nuorten, rauhan ja turvallisuuden kysymyksissä”, Birjulin kommentoi.

YK-nuorisodelegaatin vuotta voit seurata Facebookissa ”Suomen Nuorisodelegaatit”, Twitterissä ja Instagramissa. Birjulinia suositteli tehtävään Suomen Partiolaiset.

Varanuorisodelegaatiksi valittiin tamperelainen Hilma Toivonen. Hän on toimittaja ja journalistiikan opiskelija Tampereelta. Hän on osa nuorten media RAREa, joka pohjaa kaiken toimintansa Agenda2030:aan. Lisäksi Hilmalla on kokemusta Amnestyn varainhankkijana ja vapaaehtoistöistä mm. Boliviasta. Toivosta tehtävään esitti Maailmanvaihto ry. Varanuorisodelegaatti hoitaa tehtävää, jos varsinainen on estynyt.

Lisätietoja:

Yuri Birjulin, YK-nuorisodelegaatti 2020