Koronavirus on juuri nyt saavuttamassa kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevia ihmisiä. Köyhyyden, kriisien ja katastrofien keskellä on jo valmiiksi pulaa puhtaasta vedestä, saippuasta ja terveydenhuollosta.

Auta heikoimmassa asemassa olevia ja tue YK:ta pandemian pysäyttämisessä!

Lahjoita »

Vinkkejä hyvien kehitysuutisten kirjoittamiseen

Uutisointi globaaleista kysymyksistä ja kehitysmaista on varsin katastrofikeskeistä, vaikka positiivista kehitystä tapahtuu koko ajan.

Suomen YK-liitto on nyt tuottanut etenkin nuorille ja opettajille suunnatun oppaan, johon on koottu vinkkejä positiivisten näkökulmien hakemiseen kestävää kehitystä koskevaan uutisointiin. "Maailman parhaat uutiset - Vinkkejä nuorille ja opettajille hyvien kehitysuutisten kirjoittamiseen" -oppaan voi ladata täältä (pdf).

Oppaita on myös jaossa opetusalan Educa-messuilla 26.-27.1 Helsingin Messukeskuksessa. Tule hakemaan omasi! YK-liitto on messuilla Kansalaisvaikuttamisen torilla, paikalla 6n88. Oppaan voi myös tilata postitse painettuna: toimisto [ät] ykliitto.fi

Oppilaille ja opettajille suunnatussa Maailman parhaat uutiset -toimintamallissa 13–20-vuotiaat nuoret kirjoittavat hyviä uutisia kestävästä kehityksestä, kriittistä medialukutaitoa hyödyntäen. Samalla opitaan katsomaan maailmaa monipuolisemmasta näkökulmasta. Osa uutisista julkaistaan toukokuussa julkaistavassa Maailman parhaat uutiset -lehdessä.

Opettaja, osallistu oppilaiden kanssa!

• Kirjoittakaa maailman parhaita uutisia. Tilaa myös työpaja (2x45 min) YK-liitolta!
  • Seuratkaa kevään teemawebinaareja (opettajille ja opiskelijoille). Mukana mm. toimittaja Rauli Virtanen.
  • Hakekaa Maailman parhaat uutiset -lehden virtuaalitoimitukseen (5–10 nuorta). Nuoret toimittavat lehden yhteistyössä YK-liiton kanssa. Mukaan mahtuu vielä!

Lisätietoja sivustolta maailmanparhaatuutiset.fi Ota yhteyttä: christa.prusskij [ät] ykliitto.fi, 044 781 0304

Hanke on osa Mediataitoviikon 2018 ohjelmaa ja OKM:n rahoittama.