Viidennen koeäänestyksen tulokset julki: Guterres edelleen vahvin ehdokas Ban Ki-moonin seuraajaksi

Antonio Guterres. Kuva: UN Photo

YK:n turvallisuusneuvosto piti 26. syyskuuta viidennen koeäänestyksen YK:n uudesta pääsihteeristä. Äänestyksen voittajaksi nousi jälleen Portugalin entinen pääministeri António Guterres, joka on voittanut kaikki tähän mennessä järjestelyt koeäänestykset. Guterres on toiminut YK:n pakolaisjärjestön (UNHCR) johtajana 2005–2015.

Guterres sai äänestyksessä 12 puoltoääntä, 2 vastaääntä ja yhden ei mielipidettä -äänen. Serbian entinen ulkoministeri Vuk Jeremić sijoittui äänestyksessä toiseksi ja Slovakian ulkoministeri Miroslav Lajčák kolmanneksi.

Useat jäsenmaat ja järjestöt ovat ajaneet naisen valitsemista YK:n uudeksi pääsihteeriksi, sillä YK:lla ei ole koskaan ollut naispuolista pääsihteeriä. Naisehdokkaista viidennessä koeäänestyksessä parhaiten sijoittui nykyisen pääsihteerin henkilöstöpäällikkönä toiminut Argentiinan Susana Malcorra. Hän nousi kolme sijaa edellisestä äänestyksestä ja sijoittui nyt neljänneksi.

Virallinen äänestys YK:n pääsihteerin valinnasta tapahtuu todennäköisesti lokakuussa. Lopullisen päätöksen pääsihteerin valinnasta tekee YK:n yleiskokous. Valinta kuitenkin tapahtuu 15-jäsenisen turvallisuusneuvoston esityksen pohjalta. Pääsihteerin paikkaa tavoittelee tällä hetkellä vielä yhdeksän ehdokasta. Alun perin hakuun ilmoittautui 12 ehdokasta, mutta heistä kolme on jo luovuttanut.

Seuraava koeäänestys järjestetään todennäköisesti lokakuun alussa. Se tulee eroamaan edellisistä äänestykistä sillä siinä turvallisuusneuvoston pysyville jäsenille annetaan eriväriset äänestysliput kuin muille. Pysyvillä jäsenillä, Yhdysvalloilla, Kiinalla, Venäjällä, Britannialla ja Ranskalla, on veto-oikeus, joten heiltä saatu vastaääni voi koitua ehdokkaan kohtaloksi.

Pääsihteerin valintaprosessin avoimuuteen ja läpinäkyvyyteen on pyritty kiinnittämään erityistä huomiota. Tätä kehitystä on aktiivisesti ajanut 1 for 7 billion – kampanja.

Uuden pääsihteerin on määrä astua tehtäväänsä 1.1.2017.

Lue lisää YK:n pääsihteerin valintaprosessista YK:n virallisilta sivuilta (englanniksi)

YK:n pääsihteerin tehtävät (YK.fi, suomeksi)