Valtakunnallinen Malli-YK -kokous korostaa kansainvälisen sovittelun ja yhteistyön merkitystä konfliktien ratkaisemisessa

Kolmanteen valtakunnalliseen Malli-YK -kokoukseen Hämeenlinnassa osallistui 170 nuorta eri puolilta Suomea. Kokouksessa simuloitiin YK:n yleiskokousta.

Yläkoulu- ja lukioikäiset oppilaat edustivat virallisissa delegaatioissa
30 YK:n jäsenvaltiota. Kolmipäiväisen kokouksen järjesti Suomen YK-liitto
yhdessä Hämeenlinnan opetustoimen ja Hämeenlinnan Yhteiskoulun lukion kanssa 22 - 24.4.2009.

Yleiskokouksessa kuultiin vahvoja kannanottoja sekä käsiteltyjen päätöslauselmaehdotusten puolesta että niitä vastaan. Yleiskokouksen hyväksymässä päätöslauselmassa kansainvälisestä sovittelusta rohkaistiin päätöksentekijöitä konfliktien rauhanomaiseen ratkaisuun ja kannustettiin YK:n jäsenvaltioita tiivistämään yhteistyötään globaalien kriisien ratkaisemiseksi. Yleiskokous hyväksyi myös päätöslauselman aiheesta vammaisten oikeuksien sopimuksen toimeenpano.

"Nuoret olivat valmistautuneet erittäin hyvin ja edustivat YK:n jäsenvaltioita todella uskottavasti. Moni ehkä yllättyy, kuinka osaavasti nuoret käsittelevät haastavia sisältökysymyksiä, kun kaikkien osallistumista tukeva tilaisuus vain annetaan", sanoo YK-liiton kouluttaja Paula Tikka. "Uskomme, että tämä kokemus kannustaa oppilaita jatkamaan kansainvälisten kysymysten pohtimista."

Lisätietoja:
Malli-YK koordinaattori Joonas Sarvamaa
(joonas.sarvamaa [ät] ykliitto.fi, 046 850 6573)
Kouluttaja Paula Tikka (paula.tikka @ykliitto.fi, 046 850 6290)