Valtakunnallinen Malli-YK -kokous huolissaan ilmaston lämpenemisestä

Toiseen valtakunnalliseen Malli-YK -kokoukseen Oulussa osallistui 160 nuorta ja 50 opettajaa eri puolilta Suomea. Kokouksessa simuloitiin YK:n yleiskokousta. Yläkoulu- ja lukioikäiset oppilaat edustivat virallisissa delegaatioissa 30 YK:n jäsenvaltiota. Kolmipäiväisen kokouksen järjesti Suomen YK-liitto yhdessä Oulun kaupungin ja Kaakkurin koulun kanssa.

Osallistujat edustavat valitsemaansa valtiota delegaattien ja suurlähettiläiden rooleissa. Oppilaat ovat perehtyneet kevään aikana opettajiensa johdolla valitsemansa valtion oloihin, politiikkaan ja YK-käyttäytymiseen. Kokouksessa he esiintyvät kyseisen valtion edustajina.

Maanantaina vietettiin Malli-YK -kokouksen virallisia avajaisia Oulun kaupungintalolla. Avajaisten jälkeen oppilaat työskentelivät työpajoissa, joissa käsiteltiin nuorten vaikuttamismahdollisuuksia ja kokouskäytäntöjä. Lisäksi harjoiteltiin väittelyä komiteatyöskentelyä varten.

Tiistaina kuultiin yleiskokouksessa kaikkien valtioiden avajaispuheenvuorot, joissa käsiteltiin kokouksen teemojen lisäksi yleisluontoisemmin muun muassa maailman poliittista tilannetta, vuosituhattavoitteita sekä uskonnon ja maallisuuden aiheuttamia jännitteitä.

Tiistaina kokoontuivat myös komiteat, joissa käsiteltiin useita kansallisten delegaatioiden valmistelemia päätöslauselmaehdotuksia. Tauoilla lobattiin tukea omille ehdotuksille ja neuvoteltiin kompromisseista. Varsinaisen komiteatyöskentelyn aikana pidettiin runsaasti puheenvuoroja puolesta ja vastaan. Olennainen osa diplomaattista keskustelua Malli-YK:ssa on kysymyksien esittäminen ja niihin vastaaminen. Moni kysymys alkoi kohteliaalla tiedustelulla, onko kysyjä ymmärtänyt nyt päätöslauselmaa puolustavan valtion näkemyksen oikein.

Keskiviikkona jatkettiin yleiskokouksen istuntoa, jonka aikana käsiteltiin neljä komiteoissa valmisteltua päätöslauselmaa. Päätöslauselmat käsittelivät aseidenriisuntaa Afganistanissa, ilmastonmuutosta arktisilla alueilla, siirtolaisten ihmisoikeuksia sekä lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa. Yleiskokous hyväksyi äänestyksessä päätöslauselmat ilmastonmuutoksesta sekä aseidenriisunnasta Afganistanissa. Päätöslauselmat siirtolaisten ihmisoikeuksista sekä lapsiin kohdistuvasta väkivallasta eivät tulleet hyväksytyiksi.

"Oli ilo nähdä nuorten suhtautuvan näin suurella antaumuksella aidosti haastaviin sisältökysymyksiin. Osallistujat olivat erittäin hyvin valmistautuneita, osaavia ja edustavia", sanoo YK-liiton kouluttaja Rosa Puhakainen-Mattila. "Uskomme, että tämä kokemus kannustaa oppilaita jatkamaan kansainvälisten kysymysten pohtimista."

Yleiskokous hyväksyi myös niukalla äänten enemmistöllä kannanoton nuorten osallisuuden lisäämisestä. Kannanotossa ehdotetaan harkittavaksi äänestysiän laskemista 16 vuoteen kunnallisvaaleissa. Lisäksi todetaan, että nuorten osallisuus on varmistettava nuorisolaissa linjatun nuorisopolitiikan kehittämisohjelman valmistelussa.

Lisätietoja:
Malli-YK koordinaattori Joonas Sarvamaa (joonas.sarvamaa [ät] ykliitto.fi, 046 850 6290)
Kouluttaja Rosa Puhakainen-Mattila (rosa.puhakainen [ät] ykliitto.fi, 044 741 3554)
www.ykliitto.fi/malliyk

Lehdistötiedote 16.4. (doc)

Lehdistötiedote 18.4. (doc)

Hyväksytyt päätöslauselmat (doc)

Kannanotto nuorten osallisuudesta (doc)