UNODC: Andien alueen valtiot tarvitsevat apua huumeiden torjunnassa

Vaikka kokan viljely on vähentynyt Kolumbiassa, Perussa ja Boliviassa, tarvitsevat maat yhä apua huumeidenvastaisessa kamppailussa, sanotaan YK:n huumeiden ja rikollisuuden torjunnasta vastaavan järjestön uudessa raportissa.

UNODC:n Andien alueen kokan viljelyä tutkinut raportti osoittaa, että viljelyalueet ovat viimeisen kuuden vuoden aikana vähentyneet. Jopa Kolumbiassa - maailman suurimmassa kokan viljelymaassa - kasvattaminen on vähentynyt 9 % prosentilla.

"Yleinen tilanne viljelyn vähenemisen suhteen on vakaa, mutta hauras", sanoi UNODC:n johtaja Antonio Maria Costa ja viestitti, että viimeisimpien näyttöjen perusteella Andien alueen kokan viljelyyn voidaan puuttua hyvin tuloksin.

Costa jatkoi, että tilanteen edistyminen vaatii yhteisiä toimia jokaisessa huumausainekaupan vaiheessa. Tarvitaan tehokkaampaa ehkäisyä ja hoitoa kysynnän vähentämiseksi sekä parempaa alueellista yhteistyötä huumeiden salakuljetuksen torjumiseksi. Lisäksi vaaditaan perusteellisia kansallisia huumeidentorjuntasuunnitelmia, joihin on sisällytettävä sosiaalisen ja taloudellisen kehityksen näkökulma tarjonnan vähentämiseksi.

UNODC:n mukaan pitkäaikainen ratkaisu huumeongelmaan Andien alueella ei voi tukeutua ainoastaan kovempaan lainkäyttöön ja tarmokkaaseen viljelysten hävittämiseen; pikemminkin olisi otettava huomioon ruohonjuuritason syyt tarjontaan ja kysyntään.

"Kaikki Andien maat tarvitsevat enemmän tukea kehitykseen, joka osaltaan tuo kasvua ja luo parempia tulevaisuudennäkyviä yhteisöille, jotka ovat tarjontaketjun alkupäässä", Costa kertoi ja kannusti alueen maita toimimaan yhdessä huumeita vastaan.

Artikkeli englanniksi