UNICEF järkyttynyt lapsiin kohdistuneiden raiskausten johdosta Zimbabwessa

YK:n lastenrahasto UNICEF on tuominnut "painavimmin mahdollisin sanakääntein" uutiset lapsiin kohdistuneista seksuaalirikoksista Zimbabwessa. Samalla järjestö kehottaa toimenpiteisiin Zimbabwen nuorten suojelemiseksi sekä HIV/AIDS:iin liittyvän koulutuksen lisäämiseksi.

Kannanotto syntyi vastauksena tuoreeseen uutiseen, jonka mukaan Ruyan koulun opettaja raiskasi ja tartutti HI-viruksen kuusivuotiaaseen tyttöön. UNICEF totesi, että tapauksen tulisi herättää kaikki zimbabwelaiset toimimaan.

Raiskaaja tuomittiin 17 vuodeksi vankeuteen. Tuomarin mukaan oli "selvää että tyttö raiskattiin siinä toivossa, että teko parantaisi miehen sukupuoliteitse tarttuneen sairauden".

UNICEF:in Zimbabwen-edustaja Festo Kavishe totesi olevan "inhottavaa kuulla, että vielä vuonna 2006 ihmiset uskovat seksin neitsyen kanssa parantavan sukupuolitauteja. Tämä vastenmielinen myytti on kumottava maan joka kolkassa."

Kahdessa muussa tapauksessa 22-vuotiasta miestä syytetään seitsenvuotiaiden kaksossisariensa raiskauksesta, ja 76-vuotiasta miestä 11-vuotiaan tytön hyväksikäytöstä.

Jo aiemmin tänä vuonna UNICEF ilmaisi kauhistuksensa lasten, pääosin peruskoululaisten, seksuaalisesta hyväksikäytöstä Zimbabwessa. Hyväksikäyttäjinä ovat usein opettajat tai muissa luottamustehtävissä toimivat henkilöt. Viime vuonna paikallinen kansalaisjärjestö rekisteröi 4146 hyväksikäyttötapausta, mikä tarkoittaa 11 tapausta päivää kohden. Kaikkia tapauksia ei kuitenkaan edes rekisteröidä, joten todellisuudessa luku on suurempi.

UNICEF työskentelee yhdessä hallituksen ja kansalaisjärjestöjen kanssa lasten hyväksikäytön torjumiseksi. Työ käsittää muun muassa koulutusten järjestämistä paikallisviranomaisille, järjestöjen edustajille, toimittajille, poliiseille ja opettajille. UNICEF suunnittelee myös erityisten lastensuojelukomiteoiden perustamista, joissa lapset olisivat itse edustettuina.

UNICEF näkee paikallisten yhteisöjen johtajat keskeisinä henkilöinä hyväksikäytön vastaisessa työssä. Paikallisjohtajien on näytettävä esimerkkiä asian avoimessa käsittelyssä, jotta lapset uskaltavat kertoa kokemuksistaan. "Tästä asiasta vaikeneminen suojelee hyväksikäyttäjiä ja on rikos", toteaa Kavishe.

Artikkeli englanniksi