udan hyväksyy YK:n rauhanturvaajat Darfuriin

Sudanin hallitus ilmoitti eilen hyväksyvänsä Afrikan Unionin ja YK:n yhteisen rauhanturvaoperaation Darfurin alueella. Sopimukseen päästiin kahden päivän neuvotteluissa Etiopian pääkaupungissa Addis Abebassa.

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon on tyytyväinen neuvottelujen tulokseen ja odottaa rauhanturvaoperaation nopeaa toimeenpanoa. YK ja Afrikan Unioni ovat valmistelleet kaksi mahdollista joukkojen suurusluokkaa operaatiolle; toisessa suunnitelmassa mukana olisi 19 555 rauhanturvaajaa ja toisessa 17 605. Poliisijoukkoihin tarvittaisiin noin 3772 henkilöä.

Suunnitellut yhteiset joukot tukisivat huomattavasti Darfurin tilanteen tasapainottumista niin poliittisesta, humanitaarisesta kuin turvallisuudenkin näkökulmasta. YK sekä Afrikan Unioni painottivat välittömän aselevon tarvetta alueella ja toivoivat operaation toimeenpanon nopeuttamiseksi aloitteellisuutta rauhanturvajoukkoja lähettäviltä mailta.

Lisää aiheesta englanniksi