Koronavirus on juuri nyt saavuttamassa kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevia ihmisiä. Köyhyyden, kriisien ja katastrofien keskellä on jo valmiiksi pulaa puhtaasta vedestä, saippuasta ja terveydenhuollosta.

Auta heikoimmassa asemassa olevia ja tue YK:ta pandemian pysäyttämisessä!

Lahjoita »

Turvallisuusneuvostoon viisi uutta jäsentä

Yleiskokous valitsee turvallisuusneuvostoon uudet vaihtuvat jäsenet. UN Photo / Paulo Filgueiras

YK:n turvallisuusneuvostoon valittiin eilen viisi uutta vaihtuvaa jäsentä: Tšad, Chile, Liettua, Nigeria ja Saudi-Arabia. Maiden jäsenyys alkaa tammikuussa 2014.

Turvallisuusneuvoston päätehtävänä on kansainvälisen rauhan ja turvallisuuden suojeleminen.  Neuvoston kaikki päätökset ovat jäsenmaitaan sitovia.

Turvallisuusneuvostoon kuuluu yhteensä 15 jäsenvaltiota, joista viidellä on pysyvä paikka neuvostossa. Nämä viisi valtiota ovat Kiina, Ranska, Venäjä, Britannia ja Yhdysvallat. Vaihtuvia jäseniä on kymmenen, joista viisi vaihtuu vuosittain. Vuoden 2014 loppuu asti vaihtuvina jäseninä neuvostossa toimivat myös Argentiina, Australia, Luxemburg, Etelä-Korea ja Ruanda.

Lue lisää: Chad, Chile, Lithuania, Nigeria and Saudi Arabia elected to serve on UN Security Council (UN News)

Lisätietoa turvallisuusneuvostosta YK.fi