Turvallisuusneuvoston jäsenet vierailevat viidessä Afrikan valtiossa

K:n turvallisuusneuvoston jäsenmaiden edustajat aloittivat eilen aikataulultaan tiukan viikon pituisen matkan Etiopiaan, Sudaniin, Ghanaan, Norsunluurannikolle ja Kongon tasavaltaan. Vierailujen aikana tavoitteena on edistää ja tukea menossa olevia rauhanprosesseja.

Lauantaina delegaatio tapaa Addis Abebassa Afrikan unionin edustajia ja Etiopian viranomaisia. Tämän jälkeen kohteena Khartum, jossa on määrä tavata Sudanin presidentti Omar al-Bashir ja muita sudanilaisia viranomaisia. Asialistalla on muun muassa YK:n ja Afrikan Unionin tuleva yhteinen rauhanturvaoperaatio Darfurin alueella.

Maanantaina turvallisuusneuvosto matkaa Ghanaan tapaamaan presidentti John Kufuoria ja tiistaina keskusteluja käydään Norsunluurannikolla maan ylimmän johdon kanssa. Myöhemmin samana päivänä vuorossa on Kongon tasavalta ja siellä tapaaminen presidentti Joseph Kabilan sekä YK:n Ghanan rauhanturvaoperaation johdon kanssa.

Aiemmin tällä viikolla turvallisuusneuvosto osoitti huolestuneisuutensa Somalian tilannetta kohtaan ja ehdotti mahdollista uutta rauhanturvaoperaatiota alueelle. Somalian tapahtumat ovat olleet kevään ajan hälyttäviä, mutta tarkkailijat näkevät alueella myös rauhan rakentamisen mahdollisuuden.

Artikkeli englanniksi