Turvallisuusneuvosto pidensi Afganistanin rauhanturvaoperaation mandaattia vuodella

YK:n turvallisuusneuvosto äänesti keskiviikkona ylivoimaisella enemmistöllä Nato-johtoisen rauhanturvaoperaation pidentämisestä Afganistanissa. Turvallisuusneuvoston 15 jäsenestä ainoastaan Venäjä pidättäytyi äänestämästä.

Päätöksessä jatkettiin ISAF-operaation toimintaa vuodella, jonka nykyinen mandaatti olisi päättynyt lokakuun 13 päivänä. Päätöslauselmassa esitettiin huoli siviilikuolemien määrästä taleban ja Al-Qaidaa vastaan käytävien sotatoimien seurauksena. Päätöksen uskotaan vahvistavan operaation koordinaatiota ja vähentävän siviilien kuolemia.

Afganistanin YK edustajan Zahir Taninin mukaan joukkojen kokonaiskoordinointiin on kiinnitettävä enemmän huomiota. "Viime kuukausien aikana tapahtuneet siviilikuolemia vaatineet välikohtaukset ovat johtuneet osittain koordinaation puutteesta", Tanin kertoi.

Uutistoimisto Reutersin mukaan Etelä-Afganistaniin Helmandin provinssiin elokuun lopulla tehdyt ilmaiskut vaativat kymmeniä siviiliuhreja. Myös presidentti Karzai kritisoi kesäkuussa Yhdysvaltoja ja Nato-joukkoja "varomattomista operaatioista", jotka ovat aiheuttaneet jo yli 90 siviilin kuoleman, raportoi Washington Post.

Sekä Etelä- että Itä-Afganistanin turvallisuustilanne on heikentynyt viimeisen vuoden aikana taleban joukkojen voimistuessa.

Venäjä pidättäytyi äänestämästä

Päätöslauselmaan lisätty viittaus Yhdysvaltain ja Nato-joukkojen mahdollisuudesta käyttää merivoimia sai Venäjän pidättäytymään äänestyksestä. Venäjän suurlähettilään Vitaly Churkinin mukaan päätöslauselmaan olisi pitänyt lisätä selventävä lause siitä, ettei Intian valtamerelle tuotuja merivoimia tulla käyttämään muuhun kuin terrorismin vastaiseen sotaan Afganistanissa. Lisäksi Venäjä esitti huolensa, että yksityisten maiden kotimaan asiat ovat päässeet vaikuttamaan liiaksi päätöslauselman sanamuotoon. Tällä Venäjä viittasi Japaniin, jossa oppositio on ottanut voimakkaasti kantaa maan osallistumiseen ISAF:n toimintaan.

Japanin ulkoministeri Nobutaka Machimura toivotti lisäyksen tervetulleeksi. Japanin merivoimat tukee Afganistanin operaatiota toimittamalla polttoainetta sekä Yhdysvalloille että muille Intian valtamerellä liikkuville aluksille. Japanin pääoppositiopuolueen johtaja Ichiro Ozawa on kommentoinut, että Japanin tulisi vetäytyä Afganistanin missiosta eikä Tokion tulisi olla osa "Amerikan sotaa".

Yhdysvallat on varoittanut kahdenkeskeisten suhteiden olevan vaarassa, mikäli Tokio ei uusi merivoimiensa mandaattia joka umpeutuu marraskuun ensimmäisenä päivänä.

Lue lisää aiheesta:
Uutistoimisto AFP