Tulevat vaalit huolena Malissa

Malilaisia naisia kuljettamassa polttopuita. Kuva: UN Photo / Ian Steele

YK:n edustajat ovat kokoontuneet huhtikuussa moneen otteeseen keskustelemaan Malin tilanteesta, viimeksi maan pääkaupungissa Bamakossa perjantaina. Keskusteluun osallistui YK:n lähettiläiden, maatoimistojen ja asiantuntijoiden lisäksi myös Afrikan unionin, Euroopan unionin ja Länsi-Afrikan talousyhteisön (ECOWAS) edustajia. YK:n apulaispääsihteeri Jeffrey Feltmanin viesti kokoukselle oli, että kansainvälisten toimijoiden tulisi kaksinkertaistaa toimensa poliittisen prosessin tukemiseksi, jotta sen merkitys ei jäisi sotilaallisten operaatioiden varjoon.

Aiemmin huhtikuussa pidetyissä keskusteluissa Senegalissa Malin YK-toimiston (UNOM) johtaja David Gressly korosti, että Malissa taistellaan nyt "laillisuusperiaatetta, ihmisoikeuksia, kansalaisvapauksia ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta" perustana pitävien yhteisöjen olemassaolosta, ja että YK-toimijat tulevat jatkamaan näitä arvoja kannattavien valtioiden avustamista. Samanaikaisesti turvallisuusneuvostossa käsiteltiin YK:n pääsihteeri Ban Ki-moonin raporttia, jonka mukaan Malia koskevat monimutkaiset haasteet vaativat kansainvälisen yhteisön tukemaa laajaa yhteistyötä maan kansalaisten ja viranomaisten kesken.

Vaikka Feltmanin mukaan konfliktin huipun jälkeen kostotoimet maan arabeja ja tuaregia vastaan ovat vähentyneet, niitä on muun muassa edelleen tullut ihmisoikeustarkkailijajärejstö Human Rights Watchin tietoon. Viimeisimpänä uutinen kahden pidätetyn tuaregilaisen miehen kuolema on osoittanut, että maan hallituksen tulisi sovitella ja hillitä etnisiä jännitteitä, jotka nyt oireilevat ranskalaisten joukkojen poistuessa Pohjois-Malista.

YK:n pakolaisjärjestön (UNHCR) mukaan Malia ympäröiviin maihin saapuvat pakolaiset ovat myös huonommassa kunnossa kuin aiemmin ja kaipaavat hätäapua kiireellisesti. Sen laskelmien mukaan alueen perusturvan ylläpitäminen vaatisi yli 140 miljoonan dollarin rahoituksen, josta sillä on nyt käytössään vain kolmannes. Puutteelliset resurssit uhkaavat myös UNICEFin tärkeimpiä toimintoja maassa. Tammikuussa 2012 alkanut konflikti on pakottanut sadat tuhannet pakenemaan kotiseudultaan ja kärsimystä ovat lisänneet lähiaikojen epäonnistuneet sadot ja koko Sahelin aluetta vaivaava kuivuus.

Pääsihteerin raportti esittelee tulevalle YK:n läsnäololle kahta eri mallia, joista toisessa YK:n vahventuva poliittinen läsnäolo tapahtuisi afrikkalais-johtoisen AFISMA-operaation rinnalla siten, että AFISMA olisi vastuussa turvallisuusratkaisuista, ja toisessa AFISMA:n toiminta siirrettäisiin YK:n johtaman operaation alaisuuteen, joka toimisi pääasiassa Pohjois-Malissa. Feltman huomautti, että molempien vaihtoehtojen taustalla löytyy YK:n pyrkimys luoda suotuisat olosuhteet maan sisäiselle sovinnonteolle ja tuleville vaaleille.

Suomen YK-liiton ylläpitämän Globalis-tietokannan artikkeli Malin konfliktista (Globalis)

UN senior officials urge political focus in Mali efforts, while aid agencies flag budget gaps (UN News)

At UN meeting, West African States address threats to human rights (UN News)

Options for future UN involvement in resolving Mali crisis presented to Security Council (UN News)