Tänään vietetään kansainvälistä huumeiden väärinkäytön ja huumausainekaupan vastustamisen päivää

YK:n julistamaa kansainvälistä huumeiden väärinkäytön ja huumausainekaupan vastaustamisen päivää vietetään maailmalla virallisesti 26. kesäkuuta, mutta koska kyseinen päivä osuu usein juhannukseen, ovat Suomessa tapahtumaa järjestävät tahot päättäneet tapahtumapäiväksi juhannusviikon tiistain.

Tänään Helsingin Rautatien torilla, kello 12 - 18, järjestettävä huumeiden vastainen tapahtuma koostuu kolmesta elementistä: huumeiden vastaisesta marssista, joka kulkee tänä vuonna eduskuntatalolta rautatientorille (lähtö klo 12.00.), lavaohjelmasta bändeineen, tanssi- ja sirkusesityksineen sekä järjestöjen omista info- ja toimintapisteistä. Mukana esiintymässä Valvomo, Smak, Feiled, Snipe Drive, The Knob, Blanket ja Jamrod.

Tapahtumaan on vapaa pääsy.

Järjestäjinä ovat toimineet mm. Youth Against Drugs ry, Suomen Punainen Risti, Irti Huumeista ry ja Aseman lapset ry.

YK:n pääsihteerin Ban Ki-moonin tervehdys kansainvälisenä huumeiden väärinkäytön ja huumausainekaupan vastustamisen päivänä 26. kesäkuuta 2007

"Huumeiden väärinkäyttö on ongelma, joka voidaan estää, hoitaa ja kontrolloida. Olisi tärkeää toimia huumeiden tarjonnan vähentämiseksi - antamalla laittomien aineiden kasvattajille vaihtoehtoja viljelyyn ja varmistamalla oikeudenmukaiset lakitoimet - suurin haaste globaalissa huumeiden torjunnassa on kuitenkin kysynnän vähentäminen.

Huumeiden väärinkäyttöä vastaan on taisteltava yhdessä. Tarvitsemme poliittista johtajuutta ja riittävät resurssit - etenkin enemmän ja parempia hoitolaitoksia. Tarvitsemme sitoutuneisuutta vanhemmilta ja opettajilta sekä terveydenhoitohenkilökunnalta ja sosiaalityöntekijöiltä. Tarvitsemme myös sitoutuneen median ja oikeuslaitoksen hoitamaan oman roolinsa.

Tehtävänämme on auttaa ja tukea niitä, jotka antavan huumeiden kontrolloida elämäänsä. Meidän on saatava heidät itsensä takaisin oman elämänsä johtajiksi. On annettava ohjausta ja neuvontaa nuorille. On annettava heille mahdollisuus työhön ja osallisuus mielekkääseen tekemiseen, jotka voivat osaltaan auttaa elämän organisoimisessa oikeille raiteille. Tulisi tukea myös vanhempia rakkaudessa ja ohjaamisessa. Meidän on ojennettava kätemme syrjäytyneille ryhmille ja katsottava, että he saavat tarpeellisen tuen ja hoidon niin psykologisissa kuin lääketieteellisissäkin ongelmissa. Meidän täytyy antaa toivoa.

Niille, jotka kärsivät riippuvuudesta, tehokas hoito välttämätöntä. Huumeiden käyttäminen on sairaus, joka on hoidettava oireiden ja todisteiden, ei ideologian, perusteella. Kehotan täten YK:n jäsenvaltioita kiinnittämään enemmän huomiota aikaiseen puuttumiseen ja huumeiden käytön kautta leviäviin sairauksiin - erityisesti HIV ja hepatiitti. Huumeiden käytöstä aiheutuva hoito tulisi sisällyttää osaksi julkista perusterveydenhuoltoa ja sosiaalipalveluja.

Huumeiden käyttö aiheuttaa ahdistusta ja kärsimystä käyttäjälle itselleen sekä hänen läheisilleen. Varmistakaamme tänä kansainvälisenä huumeiden väärinkäytön ja huumausainekaupan vastustamisen päivänä, ettei huumeilla ole paikkaa elämässämme ja yhteisöissämme."

Artikkeli englanniksi