Syyrian rauhanneuvottelut siirtyvät

YK:n, Yhdysvaltojen, Venäjän ja Arabiliiton edustajat Genevessä. Kuva: UN Photo/Violaine Martin

Kansainvälinen konferenssi Syyrian sisällissodan ratkaisemiseksi siirtyy. YK:n, Yhdysvaltojen, Venäjän, ja Arabiliiton edustajat kokoontuivat Genevessä sopiakseen kansainvälisen rauhankonferenssin järjestämisestä, jonka tavoitteena on saattaa Syyriassa sotivat osapuolet saman pöydän ääreen ja löytää poliittinen ratkaisu Syyrian konfliktin lopettamiseksi.

Tapaamisessa päädyttiin siirtämään Syyrian hallituksen ja opposition välisiä rauhanneuvotteluja, eikä tarkkaa päivämäärää konferenssille sovittu. YK:n ja Arabiliiton Syyria-lähettiläs Lakhdar Brahimin mukaan rauhanneuvottelujen järjestäminen edistyi, mutta paljon on vielä tehtävää.

Geneven kokoukseen osallistuneet sopivat, että rauhanneuvotteluja käydään YK: n pääsihteerin johdolla, mutta myös Venäjän ja Yhdysvaltojen rooli on tärkeä neuvotteluprosessissa. Konferenssin pohjana toimii rauhansuunnitelma, joka laadittiin 2012 Syyrian sisällissodan ratkaisemiseksi. Neuvotteluosapuolista on vielä epäselvyyttä konferenssiin valmistautuessa, koska Syyrian oppositionryhmien on löydettävä yhteinen edustus rauhanneuvotteluihin.

Geneven tapaamisessa ollaan yhtä mieltä siitä, että ratkaisu Syyrian konfliktiin on löydettävä tilanteen jatkuessa hälyttävänä. Neuvottelut Venäjän, Yhdysvaltojen, sekä YK:n ja Arabiliiton välillä jatkuvat, jotta rauhankonferenssin aikataulusta päästään sopimukseen mahdollisimman pian. Seuraava tapaaminen konferenssin järjestämisestä pidetään Genevessä 25. kesäkuuta.

Lisätietoa:

Syria peace conference may now take place in July – joint UN-Arab League envoy. (UN News)

International Peace Conference on Syria now planned for July. (UN News)

Brahimi says no Syria peace meeting in June. (Al Jazeera)