Syyrian hätäapulisä ylitti 1,5 miljardia dollaria

Kuwaitin konferenssissa kerätty hätäapu ylitti 1,5 miljardin dollarin tavoiterajan. Konferenssin puheenjohtajana toimiva YK:n pääsihteeri Ban Ki-Moon kiitti keräykseen osallistuneita valtioita: "Tänään olemme nähneet globaalia solidaarisuutta. Olemme antaneet miljoonille kriisistä kärsiville syyrialaisille viestin toivosta." Ban painotti kuitenkin, että humanitaarisella avulla ei ratkaista kriisiä, ja vetosi Syyrian sisällissodan osapuolia katkaisemaan väkivallan kierteen.

YK:n humanitaaristen asioiden koordinointitoimisto OCHA:n johtaja Valerie Amos sanoi hätäavusta 516 miljoonan dollarin menevän elintärkeään humanitaariseen toimintaan kymmenessä Syyrian sektorissa. Toiminnan perustana ovat neljä päätarvetta: perustarpeiden, kuten ruoan, terveydenhuollon ja veden saaminen niitä eniten tarvitseville, kodeistaan paenneiden ja heille asuinpaikan tarjonneiden yhteisöjen auttaminen, välttämättömän infrastruktuurin uudelleenrakentaminen, ja kaikista köyhimpien täyteen puutteeseen suistumisen välttäminen.