Suomi tukee yli 30 miljoonalla koronatoimia maailmalla

"Meillä on vahva luottamus YK:n toimijoihin", sanoi kehitysministeri Ville Skinnari (sd.).

Kuva Newrozin pakolaisleiriltä Syyriasta. Kuva: IRIN Photo

Suomi tukee maailmanlaajuisia koronaviruksen vastaisia toimia noin 30 miljoonalla eurolla.

Kehitysministeri Ville Skinnari (sd.) kertoi tiistaiaamuna tiedotustilaisuudessa, että varat tulevat kuluvan vuoden kehitysyhteistyöbudjetista sekä STM:n määrärahoista. Uutta tukea on 5,5 miljoonan euron tuki Maailman terveysjärjestö WHO:lle.

Suomen tuki toteutuu tässä vaiheessa ensisijaisesti monenkeskisen järjestelmän kautta. YK:n järjestöillä on avustustyössä merkittävä rooli.

Meillä on vahva luottamus YK:n toimijoihin, että kentällä saadaan apu liikkeelle, sanoi Skinnari.

Ulkoministeriön mukaan Suomi on päättänyt vastata YK:n maailmanlaajuiseen hätäapuvetoomukseen 2,17 miljoonalla eurolla. Apua annetaan YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n kautta lisäämällä pandemiaan varautumista Itä-Afrikassa. YK-järjestöjen yhteisen hätäapuvetoomuksen rahoitustarve on kaksi miljardia dollaria huhti-joulukuulle 2020.

Suomi osallistuu myös COVID-19-rokotteen kehittämiseen viidellä miljoonalla eurolla STM:n määrärahoista.

Tällä hetkellä tärkeintä on, että kasvavaan avun tarpeeseen pystytään vastaamaan mahdollisimman nopeasti ja joustavasti. Suomikin on kanavoinut hätäapuun lähinnä aiemmin sitomatonta rahoitusta. Lähes puolet Suomen humanitaarisesta avusta on korvamerkitsemätöntä yleistukea YK-järjestöille ja Kansainvälisen Punaisen Ristin liikkeelle. Tukea voidaan käyttää  koronakriisin ehkäisyyn liittyviin toimiin.

Lue lisää aiheesta Maailma.netin jutusta: Suomi tukee globaaleja koronatoimia 31 miljoonalla eurolla – Ei uutta rahaa kehitysyhteistyöhön