Suomen YK-liitto on julkaissut YK:n aavikoiden ja aavikoitumisen vuoden 2006 teemasivuston

Suomen YK-liitto on julkaissut verkkosivuillaan YK:n aavikoiden ja aavikoitumisen vuoden 2006 sivuston. Siihen on kerätty aiheesta monipuolista tietoa, jonka YK-liitto toivoo innostavan eri tahoja myös toimimaan teemavuoden puitteissa.

Toimintaan houkutellaan oppilaitoksia, ympäristö- ja kehitysyhteistyöjärjestöjä, toimittajia, viranomaisia, reilun ja kestävän matkailun edistämiseksi työskenteleviä tahoja sekä muita aiheesta kiinnostuneita.

Suomen YK-liiton toiminnanjohtaja Helena Laukko arvioi aavikoitumisongelman jäävän suomalaisittain helposti kaukaiseksi ja siten myös vähäiselle huomiolle. "Korostammekin teemavuoden yhteydessä aavikoitumisen ja ilmastonmuutoksen hillintää edistävien toimien yhtenevyyttä", Laukko linjaa.

Aavikoituminen ymmärretään helposti hiekka-aavikoiden leviämisenä. "Aavikoitumisen vastaisessa taistelussa avainkysymys on kuitenkin ihmisten nostaminen pois köyhyysloukuista", Laukko painottaa.

Aavikoitumisen hidastamista edistäviä valintoja voi jokainen tehdä saman tien

Suomalaisillakin on monenlaisia mahdollisuuksia tehdä arkisista valinnoista ilmasto- ja maaperäystävällisiä. Kestäviä toiminta- ja matkustusvinkkejä sekä ajankohtaisia tapahtumia on koottu YK-liiton sivustolle.

Esimerkkejä maaperä- ja ilmastoystävällisistä arkivalinnoista ovat muun muassa lähi- ja luomuruuan sekä reilun kaupan tuotteiden suosiminen, omaan lihasvoimaan tai julkisiin, erityisesti raiteilla kulkeviin liikennevälineisiin turvautuminen, jätteiden, erityisesti eloperäisen jätteen kierrättäminen, energiansäästö sekä vihreään sähkösopimukseen vaihtaminen. Myös tupakoimisen lopettaminen on suositeltavaa paitsi oman terveyden myös maailman metsien vaalimiseksi.

Jatkuvasti lisääntyvä matkailu liittyy aavikoitumisen ongelmakenttään: esimerkiksi golfkentät kuluttavat valtavia määriä vettä, joka on monin paikoin muutenkin niukka luonnonvara. YK-liitto suosittaa Reilun matkailun yhdistyksen laatimia periaatteita mahdollisimman ympäristö- ja ihmisystävälliselle tavalle tutustua maailmaan.

Tutustu matkakohteeseesi jo ennakkoon, kunnioita paikallisia asukkaita ja heidän tapojaan, matkusta huippusesonkien ulkopuolella, suosi vastuullisia matkanjärjestäjiä sekä paikallisia tuotteita ja palveluita, käytä säästäväisesti vettä ja energiaa, minimoi jätteesi ja pidättäydy kaikenlaisesta ihmisiin, eläimiin tai luontoon kohdistuvasta haitanteosta.

Huomion kiinnittäminen tällaisiin seikkoihin voi avata aivan uudenlaisia ulottuvuuksia maailman tarkasteluun! Kaikin puolin hyvillä mielin tehdystä matkasta on myös hyvä kertoa eteenpäin kotiinpaluun jälkeen.

Vuosi 2006 on kansainvälinen aavikoiden ja aavikoitumisen vuosi

Eri YK-toimijat pyrkivät vuoden aikana lisäämään ihmisten tietoisuutta maaperän heikentymisen ja aavikoitumisen leviämisen syistä, seurauksista ja torjuntakeinoista eri puolilla maailmaa. Tarkastelu kohdistuu ihmisen toiminnan ja luonnon välisen suhteen hauraaseen tasapainoon. YK korostaa teemavuoden aikana myös aavikoiden arvokkaita ja haavoittuvia ekosysteemejä sekä rikkaita kulttuuriarvoja.

YK pyrkii luomaan toimintaympäristöjä, joissa paikalliset pystyvät itse estämään maaperän tuotantokyvyn heikkenemisen omaa tietotaitoaan hyödyntämällä. Paikallisyhteisöjen elinkeinojen turvaaminen ja vahvistaminen on ensisijaista. Kuivien alueiden tuotemerkki edesauttaisi markkinoillepääsyä.

YK:n aavikoitumissopimus (UNCCD) on yksi niin sanotuista Rion sopimuksista YK:n ilmasto- ja luonnon monimuotoisuussopimuksien kanssa. Sopimusten keskinäisriippuvuus käy jatkuvasti selvemmäksi; niillä pyritään hillitsemään syiden ja seuraustensa vuoksi laajoja yhteiskunta-alueita koskettavia ongelmia.

Lisätietoa: www.ykliitto.fi/aavikko
Yhteyshenkilö: Tuuli Lehtinen, 040-5624 905, tuuli.lehtinen [ät] ykliitto.fi tai Helena Laukko, 040-5560 488, helena.laukko [ät] ykliitto.fi