Suomen YK-liiton puheenjohtajisto tuomitsee iskun

Suomen YK-liiton puheenjohtajisto tuomitsee jyrkästi neljän YK-tarkkailijan hengen vaatineen iskun. Puheenjohtajiston mukaan Israelin hyökkäys selvästi merkittyyn YK:n tarkkailuasemaan on vakava rikkomus YK:ta ja sen rauhanturvatoimintaa kohtaan.

Puheenjohtajisto vaatii, että Israelin on ryhdyttävä tarvittaviin toimenpiteisiin asian tutkimiseksi. Teosta vastuulliset on saatava tuomiovallan piiriin.

Tapaus tulisi tutkia YK:n ja sen yhteydessä toimivan henkilöstön turvallisuutta koskevan yleissopimuksen perusteella. Sopimuksen pääsisältö on YK:n ja sen yhteydessä toimivan henkilöstön suojaaminen kansainvälisissä operaatioissa. Israel ei kuulu sopimuksen allekirjoittajien joukkoon. Suomen YK-liiton mukaan Israelin on allekirjoitettava sopimus ja myös noudatettava sitä.

Sirpa Pietikäinen, YK-liiton puheenjohtaja, 050-4666222
Jari Haapiainen, YK-liiton varapuheenjohtaja, 040-7564428