Suomen nuorisodelegaatti YK:n yleiskokouksessa: nuoret mukaan päätöksentekoon

Suomi on lähettänyt kymmenen vuoden ajan YK:n yleiskokoukseen nuorisodelegaatin osana maan virallista valtuuskuntaa. Vuoden 2007 nuorisodelegaatti on Eekku Aromaa, 26-vuotias partiolainen ja aktiivinen kansalaisjärjestötoimija. Eekku piti Suomen valtuuskunnan puheenvuoron yleiskokouksen kolmannessa komiteassa 9. lokakuuta. Kolmannessa komiteassa käsitellään sosiaalisia, humanitaarisia ja kulttuurikysymyksiä.

Puheessaan Eekku nostaa esiin sekä ilmastonmuutoksen sukupolvikysymyksenä että nuorten osallisuuden. Eekun puhe on luettavissa osoitteessa www.valtikka.fi Ideat puheeseen on koottu suoraan nuorilta samaisen nettisivun keskustelupalstan kautta.

- Nuorten osallisuus, nuorten todellinen osallistuminen on avaintekijä maailman kehittämisessä, kertoo Eekku puheensa alussa.

- Mikäli haluamme luoda kestävän tulevaisuuden maailmallemme ja taistella ilmastonmuutosta vastaan, maailman täytyy olla sellainen, joka voimaannuttaa nuorensa aktiiviseen kansalaisuuteen, jatkaa Aromaa.

Lisäksi puheessaan nuorisodelegaatti ottaa kantaa nuorten koulutuksen, työn ja nuorisojärjestöissä tapahtuvan non-formaalin oppimisen puolesta.

- Tarvitsemme mahdollisuuksia ja kykyä muodostaa mielipiteitä, tarvitsemme tilaisuuksia ilmaista niitä ja kaikkein eniten tarvitsemme sitä, että mielipiteemme otetaan vakavasti ja meidät otetaan mukaan oikeaan päätöksentekoon, sanoo Suomen YK-nuorisodelegaatti puheessaan.

Nuorisodelegaatin valitsevat vuosittain yhteistyössä Suomen Nuorisoyhteistyö - Allianssi ja Suomen YK-liitto. Delegaatiksi voi hakea kuka tahansa YK-asioista kiinnostunut, mielellään alle 26-vuotias henkilö. Delegaatin osallistuminen Suomen valtuuskuntaan sovitaan vuosittain Ulkoasiainministeriön globaaliosaston kanssa.

Lisätietoja asiasta antavat YK-nuorisodelegaatti Eekku Aromaa (tällä hetkellä New Yorkissa) p. + 191 7355 5701, Allianssin kv-sihteeri Karoliina Mutanen, p. 040 900 4881 ja nettisivut www.valtikka.fi (puhe, taustat ja painokelpoisia kuvia Eekusta).

Eekun puhe suomeksi ja englanniksi
Eekun blogi New Yorkista