Suomelta pyydetään kahta tarkkailijaa YK:n Syyria-operaation valmisteluun

20.4.2012

YK:n sihteeristö on pyytänyt Suomea osallistumaan Syyrian tarkkailijaoperaation valmisteluosastoon. Suomen toivotaan irrottavan kaksi sotilastarkkailijaa Lähi-idän UNTSO-operaatiosta, josta heidät siirrettäisiin valmistelemaan Syyrian tarkkailijaoperaatiota. Suomi on alustavasti ilmoittanut olevansa valmis osallistumaan YK:n turvallisuusneuvoston hyväksymään tarkkailijaoperaatioon.

Ensimmäiset YK:n tulitaukotarkkailijoista saapuivat Syyriaan viime maanantaina. Tarkkailijoiden tehtävänä on seurata viime viikon torstaina voimaan astunutta tulitaukoa ja raportoida siihen liittyvistä rikkomuksista. Osana Syyriaan maanantaina saapunutta etujoukkoa on suomalainen everstiluutnantti Erkki Pekonen.

Verinen tulitauko

Syyrian torstaina voimaan astunut tulitauko ei ensitietojen mukaan ole onnistunut rauhoittamaan maan tilannetta. Tulitauon aikana on kuollut tiettävästi jo yli 50 ihmistä kun maan hallinto ei ole lopettanut siviiliväestöön kohdistettuja hyökkäyksiä. Arviot jo 13 kuukautta kestäneen konfliktin kuolinuhreista liikkuvat kymmenen tuhannen kummallakin puolen.

Hauras tulitauko on syynä sille, miksi YK:n ja Arabiliiton rauhanvälittäjä ja entinen YK:n pääsihteeri Kofi Annan haluaa vauhdittaa tarkkailijoiden lähettämistä Syyriaan. Tulitaukotarkkailijoiden määrän lisäämisen toivotaan rauhoittavan maan väkivaltaisuuksia. YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon on ehdottanut tulitaukoa valvovien tarkkailijoiden määrän lisäämistä kolmeensataan. Syyria ja YK allekirjoittivat torstaina sopimuksen joka valtuuttaa tarkkailijoiden lähettämisen maahan.

Lähteet: Ulkoministeriö, HS.fi