Sopimusehdotus YK:n uudeksi vammaisjulistukseksi parantaisi vammaisten asemaa ympäri maailman

Mikäli parhaillaan käynnissä olevat neuvottelut päättyvät käsittelyssä olevan sopimusehdotuksen hyväksymiseen, toisi se merkittävää parannusta maailman 650 miljoonan vammaisen ihmisen elämään, toteaa Uuden-Seelannin YK-lähettiläs Don MacKay, joka johtaa neuvotteluja New Yorkissa.

Nyt meneillään oleva neuvottelukierros päättyy 25. elokuuta. MacKayn mukaan ratkaisun on synnyttävä tällä kierroksella, sillä kaikki osanottajamaat ovat yhtä mieltä siitä että uusia neuvotteluja ei enää järjestetä.

Avoinna olevat kysymykset koskevat kansainvälisen monitorointijärjestelmän tarpeellisuutta sopimuksen valvomiseksi. Joidenkin maiden mukaan tämä aiheuttaisi turhia raportointivelvollisuuksia. MacKay kuitenkin tukee voimakkaasti järjestelmän luomista, sanoen sopimuksen muussa tapauksessa jäävän puutteelliseksi. Hän myös kiistää sopimuksen pyrkivän vaikuttamaan maiden sisäiseen aborttia tai eutanasiaa koskevaan lainsäädäntöön.

Vammaisten ihmisten edustajana Maria Veronica Reina korostaa vammaisten oikeutta elää kuten muut ihmiset, ilman syrjintää. Hän toteaa tavoitteena olevan sopimuksen, joka takaa vammaisille täsmälleen samat oikeudet kuin kaikille muillekin, mahdollisuuden käydä koulua, äänestää ja tehdä työtä.

Suomea New Yorkin neuvotteluissa edustaa Kynnys ry:n delegaatio.

Artikkeli englanniksi