Somalia kantamaan vastuuta asevientikiellon myötä

YK:n turvallisuusneuvosto on lakkauttanut Somaliaa koskevan asevientikiellon vuoden ajaksi. Neuvosto käsitteli Somalian tilannetta eilisessä istunnossaan New Yorkissa.

Syntyneen turvallisuusneuvoston päätöslauselman 2093 mukaan Afrikan unionin rauhanturvajoukkojen läsnäolo Somaliassa jatkuu vielä seuraavat 12 kuukautta, ensi vuoden helmikuun loppuun saakka. Seuraavan, jo suunnitteilla olevan Somalian operaation myötä nykyinen YK:n poliittinen toimisto Somaliassa (UNPOS) lakkautetaan ja yhdistetään operaation toimintoihin. Nykyinen Afrikan unionin operaatio Somaliassa (AMISOM) aloitettiin vuonna 2007 turvallisuusneuvoston päätöksellä.

Turvallisuusneuvoston päätös lakkauttaa asevientikielto Somaliaan väliaikaisesti koostuu lukuisista ehdoista. Hyväksytyn esityksen mukaan asevientikielto ei koske enää aseiden ja varusteiden hankintaa hallituksen turvallisuusjoukkojen käyttöön, mutta kaiken raskaamman kaluston, muun muassa ilmatorjuntaohjusten vienti on edelleen kielletty. Somalian hallituksen tulee myös aina ilmoittaa turvallisuusneuvostolle mahdollisista asekaupoistaan kaikkine yksityiskohtineen viisi päivää etukäteen.

Asevientikieltokeskustelua edelsi muun muassa ihmisoikeusjärjestö Amnestyn vetoomus kiellon poistamisen aiheuttamista riskeistä siviiliväestölle. Tehty päätös on Britannian YK-lähettiläs Mark Lyall Grantin mukaan "hyvä ja vahva kompromissi", joka huomioi sekä Somalian hallituksen tarpeen torjua kapinallisuhkaa uskottavasti YK-joukkojen rinnalla että jatkuvan tarpeen valvoa aseiden virtaa turvallisuusneuvoston kautta.

Security Council authorizes African Union peacekeepers in Somalia for another year (UN News)

YK-lähettiläs Grantin lausunto kokouksen jälkeen (UNIfeed

U.N. partially lifts embargo on Somalia for a year (Reuters