Siisti Biitsi-kampanja siivoaa Suomen rannat kesäkuntoon

Siisti Biitsin talkoolaiset siivosivat Suomenlinnan rantoja roskasta toukokuussa 2014. Kuva: Venla Manninen

Pidä saaristo siistinä ry:n koordinoima Siisti Biitsi-kampanja käynnistyi Helsingissä 12.5, kun kampanjan vapaaehtoiset kerääntyivät siivoamaan Suomenlinnan rantoja. Kaksiviikkoisen Siisti Biitsi-kampanjan tarkoituksena on siivota Suomen rannat kesäkuntoon. Samalla kampanjan avulla kerätään tietoa Itämeren rantojen roskasta.

Siisti Biitsi-kampanjan kick off-tapahtumassa Suomenlinnan rantoja siivottiin talkoovoimin. Paitsi rantojen siivoamista, Siisti Biitsi-talkoolaiset suorittavat roskan keruun ohella myös roskaraportointia. Raportoinnin tarkoituksena on saada näyttöä Itämeren rannoilta löytyvän roskan laadusta ja määrästä. EU:n rahoittaman, Itämeren roskaantumista selvittäneen MARLIN-projektin (Baltic Marine Litter Project) tutkimuksissa on selvinnyt, että Suomen rantojen roskasta yli 60 prosenttia on muovia. Myös Siisti Biitsi-talkoolaisten roskasaalis vahvisti tämän: muoviroska muodosti suurimman osan myös YK:n kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö UNESCO:n (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) maailmanperintökohteiden listaltakin löytyvän Suomenlinnan rantojen roskasta.

Paitsi Itämeren rannoilla, muoviroska on mittava ongelma kaikilla maailman valtamerillä ja rannoilla. Siisti Biitsi-kampanjan kansainvälisen vastineen, Ocean Conservatory:n koordinoiman Coastal Cleanup:in suorittaman roskaraportoinnin mukaan maailman rannoilta yleisimmin löytyviin roskiin kuuluvat juuri muovipussit sekä muoviset juomapullot. YK:n ympäristöohjelma UNEP (United Nations Environmental Programme) on selvittänyt, että jopa 80 prosenttia maailman meriin joutuneesta jätteestä on muovia. Muovi ei ole biohajoavaa ja juuri siksi se on erittäin haitallista maapallon ekosysteemeille.

Myös Suomen YK-liitto on nostanut merten muovijäteongelman esiin parhaillaan käynnissä olevalla Pallonkutistajat-kampanjallaan ja liitto tekeekin aiheen tiimoilta yhteistyötä myös Siisti Biitsin kanssa.

Siisti Biitsi -kampanja alkaa 12.5. koko Suomen rannikon alueella (Pidä saaristo siistinä ry)

Suomen YK-liiton Pallonkutistajat-kampanja

Coastal Cleanup -hanke (Ocean Conservancy)

Plastic debris in the world's oceans (UNEP)