Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kohdistuva väkivalta ja syrjintä torjuttava

9.3.2012

YK:n ihmisoikeusvaltuutettu Navi Pillay esitteli keskiviikkona Genevessä pidetyssä tiedotustilaisuudessa raportin, joka käsittelee seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kohdistuvaa väkivaltaa ja syrjintää. Raportti on ensimmäinen YK:n maailmanlaajuinen tutkimus, johon on dokumentoitu vähemmistöihin kohdistuvia väkivalta- ja hyväksikäyttötapauksia. Pillay alleviivasi, että tällaiset teot ovat kansainvälisen lain rikkomuksia. Lisäksi väkivallan ja syrjinnän myötä seksuaaliseen suuntautumiseen ja sukupuoli-identiteettiin liittyvät häpeän tunteet vahvistuvat ja esimerkiksi taistelu HIV/AIDSin leviämistä vastaan hankaloituu merkittävästi.

"Tiedän, että monet vastustavat raportissa esitettyjä näkemyksiä. Homo- ja transseksuaalisuus saattavat monesti olla ristiriidassa perinteisten arvojen, uskonnollisten näkemysten tai yleisen mielipiteen kanssa." Jokaisen ihmisen perusoikeudet tulisivat kuitenkin aina mennä näiden edelle. "Millään henkilökohtaisella mielipiteellä tai uskonnollisella näkemyksellä ei ikinä voi perustella toisen ihmisen oikeuksien rikkomista", Pillay totesi.

Raportista selviää, että seksuaalisen suuntautumisen tai sukupuoli-identiteetin perusteella tapahtuvaa väkivaltaa ja syrjintää tapahtuu jatkuvasti ja johdonmukaisesti. Monissa maissa on voimassa lakeja, jotka kriminalisoivat samaa sukupuolta olevien sukupuoliyhteyden. Mielivaltaiset pidätykset ja vangitsemiset ja jopa kuolemanrangaistuksen käyttö ovat yleisiä. Raportti paljastaa raakoja väkivaltatekoja, kuten joukkoraiskauksia, kivityksiä ja esimerkiksi vankiloissa tapahtuvia pahoinpitelyjä ja raiskauksia sekä muiden vankien että vankilahenkilökunnan taholta.

Syrjintää ja väkivaltaa tapahtuu myös perheissä. Alaikäisiä lapsia saatetaan ajaa ulos kodeistaan, ottaa pois koulusta tai pakottaa psykiatrisiin laitoksiin. Tyttöjä pakotetaan avioliittoihin tai raskaaksi seksuaalisen suuntautumisen peittelemiseksi. Jopa ns. kunniamurhia tehdään seksuaalisen suuntautumisen takia.

Vähemmistöt kohtaavat myös syrjiviä käytäntöjä työpaikoilla, terveydenhuollossa ja koulutuksessa sekä rajoituksia esimerkiksi sananvapaudessa ja järjestäytymis- ja kokoontumisvapaudessa.

Raportti antaa YK:n jäsenvaltioille käytännön suosituksia väkivallan lopettamiseksi:

• Asiantuntevien ja koulutettujen viranomaisten tulee aina dokumentoida kaikki seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kohdistuva väkivalta. Kaikki väkivaltatapaukset tulee asianmukaisesti tutkia ja vastuussa olevat tulee saattaa oikeuden eteen.
  • Jokaisen maan tulisi myös muuttaa sellaista kansallista lainsäädäntöä, joka luokittelee seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt rikolliseksi tai syrjii seksuaalisen suuntautumisen tai sukupuoli-identiteetin perusteella.
  • Lisäksi on otettava huomioon, että vähemmistöihin kohdistuvan väkivallan taustalla vaikuttaa aina ennakkoluuloja. Koulutus ja tiedotus ovat ainoa tapa muuttaa ja poistaa pysyvästi ennakkoluuloja.

"Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kohdistuva väkivalta on valtava tragedia ja tahra kollektiivisessa omassatunnossamme", YK:n pääsihteeri Ban Ki-Moon sanoi keskiviikkona.

Ainakin 76 maassa on edelleen lakeja, jotka kriminalisoivat samaa sukupuolta olevien suhteita tai jollain tavoin syrjivät lesbo-, homo-, bi- ja transihmisiä.

Lähteet: UN.org, YK:n ihmisoikeusvaltuutetun toimisto OHCHR