Saunaperinne pääsi Unescon aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon

Saunaperinne Suomesta on nimetty Unescon Ihmiskunnan aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon. Saunaperinne on Unescon aineettoman kulttuuriperinnön luetteloissa Suomen ensimmäinen kohde. Päätöksen teki 24 maan edustajista koostuva hallitustenvälinen komitea etäkokouksessa torstaina.

Saunomista kukkaromäessä
Kuva: Hannu Pakarinen / Suomen Saunaseura ry, 2018.

Mikä Unescon sopimus?

Suomi allekirjoitti Unescon yleissopimuksen aineettoman kulttuuriperinnön suojelemisesta vuonna 2013. Sopimuksella edistetään aineettoman kulttuuriperinnön suojelua ja tehdään ihmisten, yhteisöjen tai ryhmien erilaisia kulttuuriperinteitä näkyväksi. Sopimus painottaa perinteen välittämistä ja kulttuurista moninaisuutta sekä ihmisten osallisuutta kulttuuriperintöön. Mukana on jo 178 valtiota.

Mitä on aineeton kulttuuriperintö?

Aineeton kulttuuriperintö voi olla esimerkiksi suullista perinnettä, esittävää taidetta, sosiaalisen elämän käytäntöjä, rituaaleja ja juhlamenoja tai luontoa ja maailmankaikkeutta koskevia tietoja, taitoja ja käytäntöjä. Sopimuksen toimeenpanosta Suomessa vastaa Museovirasto.

Millaiseen joukkoon saunakulttuuri pääsi?

Luettelossa on mukana jo yli 500 kohdetta. Unescon aineettoman kulttuuriperinnön luettelo on juuri julkaistu uudessa muodossa, jossa kohteet esitellään kestävän kehityksen tavoitteisiin linkitettynä. Pääset selaamaan hienoa visualisointia ja kiinnostavia kohteita ympäri maailman tästä. Luettelosta voi hakea aineettoman kulttuuriperinnön kohteita myös teemoittain, esimerkiksi tanssi, musiikki, häät, ruuanlaitto ja festivaalit.

Mitä Suomesta seuraavaksi?

Suomen seuraava kansallinen hakemus koskee kaustislaista viulunsoittoa. Suomi on mukana myös monikansallisessa pohjoismaista limisaumaveneperinnettä koskevassa hakemuksessa. Molempiin odotetaan päätöstä joulukuussa 2021. Suomen omassa elävän kulttuuriperinnön kansallisessa luettelossa on 64 kohdetta ja Elävän perinnön wikiluettelossa 175 kohdetta yli 240 eri toimijalta.

Suomen YK-liitto on mukana Suomen Unesco-toimikunnassa. Unesco on YK:n kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö.

Tällä videolla Suomi esitteli saunakulttuuria Unescossa:

Lisää tietoa:

Unescon yleissopimus suomeksi

Aineeton kulttuuriperintö, suomalainen wikiluettelo

Unescon tietopankki kohteista: Dive into intangible cultural heritage!