Rooman malli-YK-kokous tutustutti nuoret kansainvälisen politiikan haasteisiin

WIMUN YK-kokouksen simulaatio järjestettiin Roomassa, Ruoka ja viljely -organisaation tiloissa. Kuva: Liisa Sillanpää

Roomassa järjestettävä WIMUN malli-YK-kokous toi yhteen YK:sta kiinnostuneita nuoria yhteensä 55 eri maasta. Kokouksen tarkoituksena oli simuloida YK:n yleiskokousta. Suomen YK-liitto lähetti kokoukseen myös yhden suomalaisedustajan.

Maailman YK-liittojen maailmanjärjestö järjesti WIMUN-malli-YK-kokouksen ensimmäistä kertaa. WIMUN:issa on täysin erilaiset säännöt mitä malli-YK-kokouksissa tavallisesti on totuttu näkemään; WIMUN pyrki poistamaan simulaatiosta kaiken, mikä ei todellisuudessa tapahdu YK:ssa. WIMUN korosti diplomatian tärkeyttä, ja pyrkimystä konsensukseen delegaattien kesken. Kokouksen tavoitteena on luoda päätöslauselmat neljän eri komitean aiheesta konsensuksessa.

Kokous järjestettiin YK:n Ruoka ja viljely -organisaation tiloissa. Se alkoi maanantaina 30.6. konferenssin avauksella ja kokouksen käytäntöihin perehdytyksellä, joka jatkui tiistaihin asti. Simulaatio päättyi perjantaina 4.7. Kokoukseen saapui nuoria laajasti ympäri maailmaa. Kaikki mantereet olivat edustettuina kokouksessa ja osallistujia oli mukana yhteensä 55:stä eri maasta.

Simulaation neljästä komiteasta ensimmäinen oli suunnattu lukioikäisille ja kaksi muuta yliopisto-opiskelijoille. Lukiolaisille suunnattu  komitea käsitteli ruokaturvaa. Yliopistoikäisille suunnatuista komiteoista ensimmäinen käsitteli aseistariisuntaa ja kansainvälistä turvallisuutta,  toinen taloutta ja rahoitusta ruokaturvan näkökulmasta ja kolmas tasa-arvoa ja eri uskontojen arvostamista.

Kokouksessa eri maiden edustajat pääsivät astumaan omasta kotimaastaan eroavan maan delegaatin saappaisiin, ja näkemään kansainväliset ongelmat heidän perspektiivistään. Malli-YK-kokous luo todella hienon mahdollisuuden päästä miettimään kansainvälisiä poliittisia kysymyksiä täysin uusista näkökulmista. Kun työskentelee kansainvälisessä porukassa, oppii paljon uutta myös eri maiden kulttuureista ja tavoista.

Malli-YK-kokous opetti minulle, kokouksen ainoalle suomalaisosallistujalle, uusia asioita YK:n toiminnasta ja tutustutti minut uusiin ihmisiin ympäri maailmaa. Kansainvälisiä kysymyksiä on huomattavasti mielenkiintoisempaa pohtia kun pääsee kuulemaan eri maiden edustajien mielipiteitä. Edustin itse Nigeriaa, ja pystyin keskustelemaan esimerkiksi valmistelemastani puheesta Nigerian kansalaisen kanssa - mikä sen parempi tapa varmistaa tehneensä hyvää työtä!

Myös muut osallistujat olivat tyytyväisiä kokemaansa:

Pidin eniten siitä, että pääsin tapaamaan niin monenlaisia ihmisiä eri puolilta maailmaa. On todella hyvä verkostoitua kansainvälisesti, koska jos konferenssin päätarkoitus on ymmärtää eri maiden kantoja kansainvälisissä poliittisissa kysymyksissä, mikä olisi sen parempi keino ymmärtää eri maita kuin tavata ihmisiä suoraan kohdemaasta, eikä vain uutisia lukemalla. Totta kai on myös mahtavaa päästä pitämään hauskaa Roomassa!

- Daeun Jeong, Etelä-Korea

Pidin erityisesti vaiheesta jossa pääsimme valitsemaan poliittiset ryhmämme ja siitä, kun pääsimme jakamaan ajatuksemme oman komiteamme aiheesta. Koska tämä on ensimmäinen malli-YK-kokoukseni, kokouskäytäntöjen sisäistäminen tuntui alkuun aika haastavalta.

- Luna Abrevaya, Argentiina

Tämä antaa minulle toivoa siitä, että voisin ehkä jonain päivänä olla oman maani delegaatti YK:ssa. Toivon, että Sudanin ihmisoikeustilanne ja naisten oikeudet paranisivat tulevaisuudessa.

- Sara Akasha, Sudan

Teksti: Liisa Sillanpää