Rauhanturvaajien kaappaus päättynyt onnellisesti

Syyriassa tapahtunut rauhanturvaajien kaappaus on päättynyt onnellisesti. 21 filippiiniläistä rauhanturvaajaa, jotka kaapattiin viime viikon keskiviikkona Golanin ylängöllä, on palautettu vahingoittumattomina neuvotteluiden jälkeen.

New York Timesin mukaan al Jahlahin kylässä pidetyt rauhanturvaajat palautettiin lopulta kapinallisten toimesta lauantaina Jordanian rajalle. YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon kiittii lausunnossaan "kaikkien osapuolien toimia rauhanturvaajien paluun turvaamiseksi."

Lääkärintarkastuksissa terveiksi todetut rauhanturvaajat 'toivotettiin tervetulleiksi perinteisellä filippiiniläisellä ryhmälounaalla' Jordanian pääkaupungissa Ammanissa, kertoo israelilainen The Times of Israel -lehti. UNDOF-operaation kansliapäällikön, kenraali Cirilito Sobejanon mukaan heitä oltiin kohdeltu hyväntahtoisesti ja pidetty kaappaajien 'vieraina'. Filippiinien ulkoministeriön mukaan rauhanturvaajat viettävät vielä kaksi päivää Jordaniassa ennen paluutaan Golaniin.

UNDOF-operaatio on kokenut vastoinkäymisiä aikaisemminkin Syyrian sodan aikana, ja myös perjantaiksi suunniteltu pelastusoperaatio jouduttiin YK-lähteiden mukaan perumaan hallituksen suorittamien pommitusten takia. Syyrian ulkoministeriön mukaan kaappaus saattaa rohkaista kapinallisia uusiin, vastaavanlaisiin välikohtauksiin. Kapinalliset sen sijaan näkivät hallituksen toimet rauhanturvaajien henkeä uhkaavina, ja väittivät kaapanneensa filippiiniläiset vain suojellakseen heitä ja saadakseen alueen pommitukset loppumaan.

Välikohtaus on herättänyt myös kysymyksiä Filippiinien tulevasta roolista UNDOF-operaatiossa. Vaikka presidentti Benigno Aquino III korostikin filippiiniläisen radiokanava dzRB:n mukaan rauhanturvaamisen tärkeyttä Lähi-idässä, hän koki myös aiheelliseksi kysyä, onko Filippiineillä varaa tarjota operaatioon näin suuria joukkoja. UNDOF-operaatiossa toimii 326 filippiiniläistä ja noin puolet maan kaikista rauhanturvaajista.

YK:n pääsihteerin tiedote liittyen UNDOF-joukkujen vapautukseen (UN.org)

Rebels in Syria Release U.N. Peacekeepers to Jordan, Easing Crisis in Border Zone (NY Times)

Freed U.N. peacekeepers cross into Jordan from Syria (Reuters

Freed Filipino peacekeepers to return to Golan (Times of Israel