Rauhanrakennuskomission ensimmäistä istuntoa luonnehdittiin historialliseksi

"On harvoja asioita joista vallitsisi suurempi yksimielisyys tai joita kohtaan olisi suurempia odotuksia kuin YK:n vastuu auttaa valtioita ja yhteiskuntia toipumaan sodan tuhoista", sanoi YK:n pääsihteeri Kofi Annan avajaispuheessaan. "Rauhanrakennuskomissio on sekä toivon että sitkeyden symboli. Komissio tuo toivoa miljoonille konfliktinjälkeisissä tilanteissa eläville ihmisille, ja sen perustamisessa on voitettu monia vastoinkäymisiä."

"Kirjoitamme tällä viikolla YK:n historiaa: ensin uusi Ihmisoikeuskomissio kokoontui ensimmäistä kertaa, nyt Rauhanrakennuskomissio aloittaa työnsä", sanoi yleiskokouksen puheenjohtaja Jan Eliasson. Hän totesi YK:n onnistuneen sotien päättämisessä, mutta rauhan säilyttäminen on ollut haasteellisempaa.

Burundi ja Sierra Leone tulevat olemaan ensimmäisiä kohteita Rauhanrakennuskomission työssä. Molemmat maat ovat läpikäyneet tuhoisat sisällissodat ja sen jälkeen kohdanneet mittavia taloudellisia ja poliittisia haasteita. Pääsihteeri Annan on nimittänyt aiemmin Burundin-lähettiläänä toimineen Carloyn McAskien rauhanrakennustoimien apulaispääsihteeriksi.

Komission organisatorinen komitea, johon kuuluvat Angola, Guinea-Bissau, Indonesia, Sri Lanka, Puola, Brasilia ja Belgia, paneutuu aluksi menettelytapojen muotoiluun. Komitean puheenjohtajaksi valittiin Angolan Gaspar Martins.

"Rauhanrakentamisessa on kysymys ihmisten vapauttamisesta konfliktien loukusta ja kestävän rauhan ja kehityksen luomisesta", Martins totesi. "Meidän tulee muistaa että meitä ei arvostella kaunopuheisten lausuntojen vaan konkreettisten toimien perusteella, jotka vastaavat konflikteissa elävien ihmisten odotuksiin."

Rauhanrakennuskomissioon kuuluu yhteensä 31 maata. Näistä seitsemän on Turvallisuuskomission valitsemia ja osin sen jäseniä, ja seitsemän kuuluu YK:n Talous- ja sosiaalineuvostoon ECOSOC:iin. Yleiskokous äänesti mukaan seitsemän maata, jotka ovat läpikäyneet sotilaallisia konflikteja. Mukana on lisäksi viisi YK:n suurinta rahoittajamaata ja viisi maata, jotka lähettävät eniten sotilas- ja siviilihenkilökuntaa YK:n tehtäviin.

Artikkeli kokonaisuudessaan englanniksi
Rauhanrakennuskomission sivut