Professori Niklas Bruun valittu uudelleen YK:n CEDAW-komiteaan

28.6.2012

Helsingin yliopiston professori Niklas Bruun on valittu uudelleen YK:n naisten syrjinnän poistamista käsittelevään komiteaan (Committee on the Elimination of Discrimination Against Women; CEDAW).

CEDAW-komitea valvoo YK:n kaikkinaisen naisten syrjinnän poistamista koskevan yleissopimuksen (CEDAW-sopimus) toteuttamisessa tapahtunutta edistystä ja käsittelee sille osoitettuja yksilövalituksia sopimuksessa tunnustettujen oikeuksien mahdollisista loukkauksista.

Komiteassa on 23 jäsentä, joista 11 jäsenen kausi päättyy kuluvan vuoden lopussa. Tiistaina 26. kesäkuuta New Yorkissa käydyissä vaaleissa valittiin 25 ehdokkaan joukosta uudet 11 jäsentä 1. tammikuuta 2013 alkavalle nelivuotiskaudelle. Osa valituiksi tulleista on aivan uusia jäseniä, osa taas tuli professori Bruunin tapaan valituksi uudelleen. Komitean jäsenet toimivat itsenäisinä asiantuntijoina, ja heidän tulee olla päteviä CEDAW-yleissopimuksen alalla.

Ehdokkaita CEDAW-komitean vaaleihin voivat esittää CEDAW-yleissopimukseen liittyneet valtiot. Professori Bruun oli sekä Suomen että muiden Pohjoismaiden ehdokas. Bruun on CEDAW-komitean ainoa miespuolinen jäsen.

Muissa YK:n ihmisoikeusyleissopimuksia valvovissa elimissä ei ole tällä hetkellä suomalaisia jäseniä.

Tilaa CEDAW-sopimuskirjanen YK-liitosta (hinta 0 euroa)