Pojat, tasa-arvo ja ihmisoikeudet

Tänään julkaistu Fredi - pojat, tasa-arvo ja ihmisoikeudet on opetusmateriaali, jossa sukupuolten väliseen tasa-arvoon ja ihmisoikeuksiin liittyviä kysymyksiä tarkastellaan poikien ja miesten näkökulmasta.

Opetusmateriaali on suunnattu lähinnä peruskoulun yläluokkien ja lukioiden opettajille, nuoriso-ohjaajille ja muille nuorten parissa työskenteleville, mutta se tarjoaa kaikille tasa-arvosta ja ihmisoikeuksista kiinnostuneille tilaisuuden kurkistaa poikien maailmaan.

Fredin julkaisutilaisuudessa tänään Säätytalolla Helsingissä puhui kulttuuriministeri Stefan Wallin. Hän kertoi hallituksella olevan tahtoa lapsi- ja nuorisopolitiikan parantamiseen ja siinä tasa-arvon näkökulman huomioimiseen. Hallitusohjelmassa 2007-2011 todetaan, että peruskoulujen opetusta tulisi kehittää sukupuolisensitiiviksi ja tasa-arvotietoisuutta lisätä perusopetukseen. Sukupuolitietoa on tarkoitus sisällyttää myös opettajan- ja lastentarhanopettajankoulutuksiin.

Julkaisutilaisuudessa Fredi-projektissa mukana olleet kiittivät yhteistyöverkostossa toimineita ja toivoivat Fredi-opetusmateriaalin nyt löytävän kasvattajien käsiin ja muuttavan näin asenteita parempaan suuntaan. Tärkeää on ymmärtää niin poikana kuin tyttönäkin olemisen monimuotoisuus ja unohtaa kaavamaiset toimintamallit.

Fredi tarjoaa ohjaajille ja opettajille mahdollisuuden pohtia globaaliin tasa-arvoon ja ihmisoikeuksiin liittyviä kysymyksiä yhdessä nuorten kanssa. Faktatiedon, tarinoiden ja tekstikatkelmien rytmittämää opetusmateriaalia elävöittävät erilaiset harjoitukset sekä sarjakuvataiteilija Jii Roikosen piirtämät kuvat.

Opetusmateriaalin ovat toteuttaneet yhteistyössä Setlementtinuorten liitto, sosiaali- ja terveysministeriön tasa-arvoasiain neuvottelukunta, Seksuaalinen tasavertaisuus ry, Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkohallitus, Ihmisoikeusliitto, Suomen YK-liitto, Unioni Naisasialiitto Suomessa, Nuorten keskus, Tyttöjen Talo, Naisjärjestöt yhteistyössä, Amnestyn Suomen osasto, Suomen Nuorisoyhteistyö - Allianssi ja kasvatusalan ammattilaisista koottu työryhmä.

Fredi -opetusmateriaalia voi tilata toimituskuluja vastaan Setlementtinuorten liitosta (puh. 09-7701 2200 tai sähköpostitse toimisto [ät] setlementtinuoret.fi).