Pohjoismaiset YK-liitot: YK:n rauhanturvaoperaatio nopeasti käyntiin Libanonissa

Helsinkiin 16.-17.8. kokoontuneet pohjoismaiset YK-liitot kannustavat Suomea Euroopan unionin puheenjohtajamaana varmistamaan YK:n rauhanturvaoperaation nopean käynnistämisen Libanonissa. Suomen tulee voimakkaasti tukea YK:n operaation käynnistämistä ja EU:n jäsenvaltioiden yhtenäistä osallistumista siihen. Voimavarat 3500 rauhanturvaajan paikalle saamiseksi 10 - 15 päivän sisällä tulee löytää yhteisillä ponnistuksilla.

Turvallisuusneuvoston mandaatti antaa riittävät toimintamahdollisuudet kriisiin vastaamiseksi ja siihen liittyvien tulkintaerimielisyyksien ei pidä estää kansainvälisen yhteisön ja EU:n yhtenäistä nopeaa reagointia. "Nyt ei ole aika suhtautua epäilevästi YK:n operaatioon, vaan joukkojen nopean lähettämisen lisäksi tulee sitoutua poliittisesti laajempaan kriisinhallintaan. Kaikki alueella keskeisesti vaikuttavat tahot tulee ottaa mukaan kestävän rauhan aikaansaamiseksi", sanoo Suomen YK-liiton puheenjohtaja Sirpa Pietikäinen.

EU:n keskeinen kansainvälinen missio on tukea vahvaa YK:ta ja parempaa globaalihallintaa inhimillisen turvallisuuden lisäämiseksi. YK:n operaatio Libanonissa on tärkeä koetinkivi EU:lle sen kyvystä soveltaa periaatteitaan käytännössä. Se näyttää suuntaa siitä, kuinka EU kykenee reagoimaan yhtenäisesti ja kuinka sitoutunut se on YK:n toimintaan. Mahdollinen ajatus EU:n nopean toiminnan joukkojen käyttämisestä on vastoin EU:n YK-politiikkaa ja yhteisesti sovittuja periaatteita. "Ranskan epäröinti joukkojen lähettämisestä antaa väärän viestin muille maille. Suomen tulee ottaa asiassa aktiivinen rooli. Nopea päätös osallistua YK:n operaatioon antaa hyvän signaalin muille EU-maille", sanoo Ruotsin YK-liiton toiminnanjohtaja Bonian Golmohammadi.

YK-liitot ovat kansalaisjärjestöjä, jotka välittävät tietoa ja tarjoavat koulutusta YK-asioihin liittyen. Helsinkiin kokoontuivat Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan YK-liitot.

Lisätietoja:
Suomen YK-liiton puheenjohtaja Sirpa Pietikäinen, 050 466 6222