Pohjois-Korean ihmisoikeustilanne huolestuttava

13.3.2012

Krooninen ruokapula on tällä hetkellä vakavin ihmisoikeuskysymys Pohjois-Koreassa. Tilannetta selvittäneen YK:n raportin mukaan ihmisoikeustilanne maassa on huonontunut jatkuvasti syyskuusta 2011 lähtien. Raporttia eilen Genevessä esitellyt YK:n ihmisoikeustilanteen erikoisraportoija Marzuki Darusman totesi, että ruokapula koettelee erityisesti lapsia, naisia ja vanhuksia. Hän vetosi myös kansainväliseen yhteisöön ruoka-avun toimittamiseksi maahan. YK:n ihmisoikeusneuvoston istunnossa puhunut Darusman toivoi lisäksi Pohjois-Korealta lupaa päästä maahan, jotta ulkopuolisen avun tarvetta voidaan kartoittaa.

Darusman vaati myös YK:n jäsenmaita tarjoamaan suojelua pohjoiskorealaisille turvapaikanhakijoille ja kunnioittamaan kansainvälistä velvollisuutta olla palauttamatta turvapaikanhakijoita maahan, jossa he ovat jollain tavalla vaarassa. Esimerkiksi Kiina on palauttanut Pohjois-Koreasta paenneita takaisin maahan.

Vallanvaihto Kim Jong-ililtä Kim Jong-unille olisi Darusmanin mukaan tarjonnut mahdollisuuden muutokselle ja ihmisoikeustilanteen paranemiselle Pohjois-Koreassa. Ainakaan toistaiseksi muutosta parempaan ei ole tapahtunut, sillä Kim Jong-unin hallinnon on raportoitu muun muassa teloittavan maasta pakoa yrittävien perheitä. Pakoyrityksistä seuraa aina joko kuolemantuomio tai vankileiri, jossa olosuhteet ovat erittäin rankat, ja rangaistukset saattavat ulottua jopa kolme sukupolven päähän. Tälläkin hetkellä 30 pohjoiskorealaista odottaa Kiinassa palautusta Pohjois-Koreaan.

Raportin julkaisun yhteydessä tapahtui myös fyysinen yhteenotto Pohjois-Korean ja Etelä-Korean edustajien välillä. Pohjois-Korean edustaja torjui raportin väitteet huonontuneesta ihmisoikeustilanteesta, ja edustajan yrittäessä poistua paikalta tilanne kärjistyi fyysiseksi kahakaksi.

Lähteet: UN.org, BBC