Pakistanin Taleban yritti murhata 14-vuotiaan aktivistin

YK:n pääsihteerin lasten ja aseellisten selkkausten erityisedustaja Leila Zerrougui tuomitsi jyrkästi Pakistanin Talebanin TTP:n murhayrityksen. 14-vuotias pakistanilainen tyttö Malala Yousafzai, joka saavutti kansainvälistä huomiota kirjoittamallaan päiväkirjalla ajalta, jolloin Talebanit estivät tyttöjä käymästä koulua. Naamioituneet miehet pysäyttivät koulubussin, etsivät Yousafzain käsiinsä, ja ampuivat häntä päähän. Yousafzai saatiin leikkaukseen ja hänen tilansa on vakaa.

TTP:n Ihsanullah Ihsan sanoi Yousafzain olleen hyökkäyksen kohteena koska hän tuotti muslimivastaista propagandaa. Hän sanoi myös Talebanin yrittävän uudelleen. Yousafzai on toiminut aktivistina tyttöjen oikeuksien, lukutaidon ja rauhan puolesta. Pakistanin hallitus myönsi hänelle viime vuonna kansallisen rauhanpalkinnon. Hän oli myös viime vuonna finalistina tanskalaisen KidsRightsin myöntämälle kansainväliselle lasten rauhanpalkinnolle.

Asiasta uutisoivat YK:n uutiskeskus ja The Washington Post.