Painavaa asiaa Itä-Suomen ensimmäisessä Malli-YK-kokouksessa

19.5.2011

Suomen YK-liitto järjesti yhdessä Kuopion kaupungin ja Kallaveden lukion kanssa Itä-Suomen ensimmäisen alueellisen Malli-YK-kokouksen 4. - 6.5.2011. Kokoukseen osallistui yhteensä noin 120 nuorta Kuopiosta ja sen lähikunnista.

Kokouksessa simuloitiin YK:n yleiskokousta ja neljää sen komiteaa. Yläkoulu- ja lukioikäiset oppilaat edustivat neljän hengen delegaatioissa 19:ää eri YK:n jäsenvaltiota. Delegaattien lisäksi myös puheenjohtajistolla, hallintohenkilöstöllä sekä mediatiimillä oli kokouksessa tärkeä rooli.

Yleiskokouksessa kuultiin vahvoja kannanottoja sekä käsiteltyjen päätöslauselmaehdotusten puolesta että niitä vastaan. Yleiskokous hyväksyi päätöslauselmat ydinaseriisunnan vahvistamiseksi, luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseksi ja nuorisotyöttömyyden ehkäisemiseksi. Kulttuurien välistä vuoropuhelua ja rauhankulttuuria käsitellyt päätöslauselma puolestaan kaatui niukasti äänestyksessä.

"Useimmat nuoret olivat valmistautuneet erittäin hyvin ja omaksuivat delegaatin roolinsa todella uskottavasti. Myös opettajat yllättyvät monesti siitä, kuinka osaavasti nuoret käsittelevät haastavia sisältökysymyksiä, kun kaikkien osallistumista tukeva tilaisuus vain annetaan", kertoo YK-liiton Malli-YK-projektityöntekijä Paula Havu. "Uskomme, että tämä kokemus kannustaa oppilaita jatkamaan kansainvälisten kysymysten pohtimista."

Lisätietoa: Vs. kouluttaja Tuija Sarvi (09-231 50 505; tuija.sarvi(at)ykliitto.fi)