Pääsihteeri Ban tuomitsee iskun YK:n työntekijöitä vastaan

4.4.2011

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moonin lausunnossa tuomitaan seitsemän YK:n työntekijän väkivaltaiseen kuolemaan johtanut hyökkäys kovin sanoin. Pääsihteeri kuvailee iskua "julmaksi" ja "raukkamaiseksi". Afganistanin pohjois-osassa tapahtunut isku sai alkunsa mellakoista, jotka protestoivat amerikkalaisen evankelistan poltettua Koraanin Floridassa noin kuukausi sitten.

Aamuyöllä 1. huhtikuuta raivostunut väkijoukko hyökkäsi Mazar-i-Sharifin kaupungissa järjestön toimistoon surmaten neljä nepalilaista vartijaa ja yhden ruotsalaisen, norjalaisen ja romanialaisen työntekijän. Lisäksi useat työntekijät loukkaantuivat.

Isku oli pahin YK:n vastainen hyökkäys Afganistanissa vuonna 2001 alkaneen sodan jälkeen. Maan viranomaiset syyttävät väkivaltaisuuksista talebaneja, jotka ovat kuitenkin kiistäneet osallisuutensa mellakoihin.

YK:n turvallisuusneuvosto on kokoontunut tapauksen tiimoilta erityisistuntoon ja kuuluttaa Afganistanin viranomaisia ottamaan kaikki mahdolliset varotoimet käyttöön YK:n työntekijöiden suojelemiseksi ja syyllisten tuomiseksi oikeuden eteen.

Pääsihteerin asettama ruotsalaissyntyinen YK:n erityisedustaja Afganistanissa, Staffan De Mistura, on lähetetty alueelle selvittämään tilannetta. Lisäksi pääsihteerin kansliapäällikkö ja turvallisuusasiantuntija lähetetään arvioimaan järjestön työntekijöiden yleistä turvallisuustilannetta maassa. Pääsihteeri Ban on myös luvannut jatkaa työtään kaikkien uskontojen suvaitsevaisen yhteiselon edistämiseksi maailmassa.

Hyökkäys ei saa YK:ta vetäytymään Afganistanista. BBC:n mukaan YK:n työntekijät ovat määrättyinä korkeimpaan valppaustilaan ja ovat sijoitettuna suljettuun suojapaikkaan. Loukkaantuneet työntekijät on evakuoitu kaupungista toistaiseksi, mutta tapahtumista huolimatta YK aikoo jatkaa toimintaansa Mazar-i-Sharifin kaupungissa ja on sitoutunut rauhaisan Afganistanin tukemiseen myös jatkossa.

UN Newsin uutinen aiheesta:
UN strongly condemns deadly attack against staff in Afghanistan