Opiskelijoiden Malli-YK -konferenssi Helsingissä

Kansainvälinen joukko opiskelijoita kokoontuu Helsinkiin 9.-16.2.2008 Suomen Malli-YK -konferenssiin. Konferenssiviikolla perehdytään Kashmirin alueen konfliktiin ja viikonlopun turvallisuusneuvostosimulaatiossa pyritään löytämään ratkaisuehdotus tilanteen rauhoittamiseksi.

Nyt järjestettävä Malli-YK (Finnish Model United Nations, FinMUN) on jo kolmas Suomessa. Helsingin kaupunki, eduskunta sekä ulko- ja puolustusministeriö tukevat konferenssia ja pitävät simulaatiota merkittävänä nuorten itsensä kehittämien ratkaisujen tuottajana. Konferenssin tukijat auttavat muun muassa turvallisuusneuvostosimulaatiossa käsiteltävän skenaarion kehittelyssä sekä lähettämällä kansainvälisen diplomatian huippuasiantuntijoita puhumaan konferenssiviikon työpajoihin ja koulutustilaisuuksiin.

Malli-YK:t ovat saavuttaneet suuren suosion opiskelijoiden keskuudessa maailmalla. Konferensseja on kiitelty niiden tarjoamasta mahdollisuudesta harjoitella kansainvälisissä tehtävissä välttämättömiä
taitoja turvallisessa ja kannustavassa ympäristössä. Osallistujat eivät konferenssin sääntöjen mukaan voi edustaa omaa maataan, vaan heille jaetaan uusi kansallisuus, jonka puitteissa puheenvuorot ja kannanotot tehdään.

Viikonloppu tarjoaa eritoten suomalaisille osallistujille ainutlaatuisen mahdollisuuden harjaannuttaa kielitaitoaan, julkista esiintymistä ja väittelyä. Myös globaalien riippuvuussuhteiden ymmärtäminen ja konfliktinhallintaan perehtyminen ovat hyviä esimerkkejä siitä, miten järjestötoiminta voi valmistaa työelämän haasteisiin.

FinMUN ry on sitoutumaton, vuonna 2004 perustettu, Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan alainen rauhankasvatukseen keskittynyt opiskelijajärjestö. Se kuuluu myös Suomen nuorten ja opiskelijoiden YK-
yhdistykseen Sykliin ja tekee yhteistyötä Suomen YK-liiton kanssa.

Tiedotusvälineet ovat lämpimästi tervetulleita tutustumaan Malli YK:n toimintaan konferenssiviikolla.

Lisätietoja:

Elina Nikulainen, FinMUN ry:n puheenjohtaja ja konferenssimanageri, puh 044 523 8323, elina.nikulainen [ät] finmun.org

Veera Haapaniemi, konferenssin mediavastaava, puh 040 720 0450, veera.haapaniemi [ät] finmun.org

Katso myös konferenssiviikon ohjelma: www.finmun.org