Nuorten ideakilpailu kehitti ratkaisuja Tansanian ilmastokestävyyteen

Maailmanparannus voi edetä myös joukkuekilpailun muodossa. Tämän todistivat nuoret ammattilaiset, jotka Suomen ja Tansanian YK-liittojen syyskuun lopulla järjestämässä tapahtumassa ideoivat käytännön ratkaisuja Tansanian ilmastoriskien vähentämiseen.

Hackathon

Yhtä aikaa Suomessa ja Tansaniassa järjestetty Climate Hackathon noudatti ohjelmistotapahtumista tutuksi tullutta sabluunaa: eri alojen asiantuntijat kilpailevat joukkueina parhaista ongelmien ratkaisumalleista. YK-liittojen ilmastokisaan ilmoittautui Suomesta ja Tansaniasta yli 200 halukasta osallistujaa: teemasta kiinnostuneita nuoria ammattilaisia ja opiskelijoita. Mukaan valikoitiin yhdeksän joukkuetta, kaikkiaan 30 osanottajaa.

Joukkueet saivat tehtäväkseen kehittää ratkaisuja Tansanian ilmastokestävyyden parantamiseen ja ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen ja hallintaan. Tansanialaiset joukkueet kehittelivät ratkaisujaan Dar es Salaamissa, suomalaiset taas samaan aikaan Tehdassaarella Nokialla, jossa kisan partneriyritys Cireco Finland pitää päämajaansa.

Osallistujat olivat kolmipäiväiväisen tapahtuman ajan verkkoyhteydessä sekä kilpailun järjestäjiin että toisiinsa. Joukkueet pääsivät myös keskustelemaan ideoistaan Tansanian meteorologisen tutkimuslaitoksen asiantuntijan Mohamed Mwabumban kanssa. Kisan voittajiksi valittiin yksi joukkue kummastakin maasta.

Tukikeskus peltometsäviljelyyn ja järjestelmä säävaroituksiin

Suomalainen voittajajoukkue kehitti alustan, jonka avulla maaseudun kyläyhteisöt voivat jakaa tietoa ja saada valmennusta mm. ruokakasvien varastoinnista, äärimmäisistä sääilmiöistä, uusiutuvasta energiasta ja biojätteen käytöstä lannoitteiden tuotantoon. Osuustoiminnan ajatukselle rakennettu kokonaisuus oli räätälöity erityisesti peltometsäviljelyn tarpeisiin.

Tansanialainen voittajajoukkue keskittyi äärimmäisiin sääilmiöihin, joita ilmastonmuutos tuo tullessaan Tansaniaan ja muualle Itä-Afrikkaan. Jopa 80 prosenttia maan väestöstä on säävaroitusten ulottumattomissa, joten joukkue kehitti useita kanavia käyttävän viestintämallin, jolla ennakkotieto kulloinkin odotettavissa olevasta säätilan muutoksesta saatetaan ajoissa ihmisten tietoon. Joukkue esitteli jopa prototyypin varoitusjärjestelmää palvelevasta tekstiviestisovelluksesta.

Myös kaksi muuta tansanialaisjoukkuetta nostettiin jatkoon ehdotustensa edelleen kehittelyä varten. Niistä toinen on sekin säävaroitussovellus, toinen taas laaja ruokaturvan parantamiseen kehitetty neuvontapalvelu.

Tapahtuma järjestettiin osana YK:n kestävän kehityksen tavoitteita vauhdittavaa nelivuotista kehitysyhteistyöhanketta, jota Suomen YK-liitto paikallisine kumppaneineen on toteuttanut Tansaniassa, Keniassa ja Ugandassa vuodesta 2021 alkaen. Nokialla kilpailijoita isännöineen Cireco Finlandin lisäksi tapahtuman kumppaneita olivat Tampereen yliopisto, Ilmatieteen laitos sekä innovaatio- ja yrittäjyyskeskus HUBSTRE.

Ilmastonmuutoksen innovaatiokilpailu toteutetaan tulevaisuudessa myös muissa Suomen YK-liiton kumppanimaissa - Ugandassa (2023) ja Keniassa (2024).