Netti kaikille

Brittiläinen OneWeb haluaa tuoda internetin maailman syrjäisimpiin kolkkiin vuonna 2021.

Tietokone

Internet viettää tänä vuonna 30-vuotissyntymäpäiviään, mutta vain 56 prosentilla maailman väestöstä on sinne pääsy. Tutkimusten mukaan ulkopuolelle jääneistä suhteettoman suuri osa on naisia, maaseudulla asuvia, lukutaidottomia, ikääntyneempiä ja köyhiä.

Brittiläisen OneWeb-hankkeen tarkoituksena on kattaa koko maailma nopealla 5G-verkolla. Yhtiö on kerännyt rahoitusta jo 3,4 miljardia dollaria. Sijoittajina toimii suuria amerikkalaisia yrityksiä, muun muassa Coca-Cola, Virgin sekä Airbus, joka valmistaa OneWebin satelliitit.

Vuonna 2012 perustettu OneWeb laukaisi onnistuneesti ensimmäiset kuusi satelliittiaan avaruuteen tämän vuoden helmikuun lopulla. Jatkossa yhtiön ideana on lähettää avaruuteen jopa 30 pientä satelliittia yhtä rakettia kohden. Vuonna 2021 maan kiertoradalla tulisi lennellä suunnitelmien mukaan yhteensä 650 satelliittia, jotka mahdollistavat nopean internet-yhteyden maailman syrjäisimpiinkin kolkkiin.

Jatkossa nettiin pääsee myös avomereltä ja lentokoneesta käsin. Kaapeleita tai tukiasemia ei enää tarvita.

Internet tulee yhä useamman ulottuville.

Projektin tausta-ajatuksena on neljä tavoitetta: parantaa taloutta, koulutusta sukupuolten tasa-arvoa sekä terveydenhuoltoa – erityisesti kehittyvissä maissa.

Ilman internet-yhteyttä olevista ihmisistä yli puolet ovat naisia. Tutkimusten mukaan perheiden hyvinvointi paranee, kun naiset saavat käyttöönsä internetin pankkipalvelut. He käyttävät miehiä enemmän rahaa ruo-kaan, koulutukseen ja terveydenhuoltoon.

Terveydenhuolto kehittyy, kun eristyneempienkin seutujen potilaisiin saadaan yhteys internetin välityksellä. Etähoidon lisäksi esimerkiksi tautien tunnistettavuus ja vastasyntyneiden rekisteröinti helpottuu.

Maanjäristysten, tulvien ja pakolaiskriisien aikana nopea ja luotettava tiedonvälitys on keskeisessä roolissa. Suuren humanitaarisen kriisin sattuessa nopea internet-yhteys voi auttaa paikallisen infrastruktuurin tuhou-tuessa.

OneWebin 5G-verkko ei kuitenkaan tule tavoittamaan ihmisiä täysin maailmanlaajuisesti. OneWebin taajuudet on mahdollista estää, jolloin kansalaiset joutuvat käyttämään vain oman maansa suljettua ja sensuroitua verkkoa. Esimerkiksi Putinin kaudella internet-sensuuri on tiukentunut entisestään Venäjällä. Kiinassa Google sensuroi maan johdolle epämieluisat hakutulokset.

Globaalin internet-verkon luomisesta on tulossa suu-ryhtiöiden valtataistelu. Myös esimerkiksi Amazon sekä Elon Muskin SpaceX ovat ilmoittaneet omista satelliittiprojekteistaan.

Eu-FVR-logot

Keräämme luettavaksenne tänä lukuvuonna hyviä uutisia maailmalta ja keskustelua kestävän kehityksen mahdollisuuksista. Seuraile tunnistetta #parhaatuutiset ja some-kanaviamme (@UNAFinland Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa). Lue lisää uutisia täältä.

Hanke saa Euroopan unioninin Frame, Voice, Report -rahoitusta. Sisällöstä vastaa tuensaaja, eikä sen voida missään olosuhteissa katsoa heijastavan Euroopan unionin kantaa.

Tekstin kirjoittajat ovat Haaga-Helia ammattikorkeakoulun toimittajalinjan opiskelijoita. Kirjoitus ei välttämättä edusta Suomen YK-liiton kantoja.